Klage over Frederiksberg Kommunes vedtagelse af Lokalplan 187 for kollegie- og studieboliger ved Dirch Passers Allé
Dato
27. januar 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)Planloven, VVM
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Frederiksberg Kommunes endelige vedtagelse af Lokalplan 187 ”for
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage fra Ejerforeningen [forening1] over Frederiksberg Kommunes endelige vedtagelse af Lokalplan 187, "for kollegie- og studieboliger ved Dirch Passers Allé", den 21. juni 2016. Lokalplanen erstatter den tidligere Lokalplan 137 og har til formål at muliggøre opførelse af nye kollegie- og studieboliger.
Klagerens Anbringender
Klageren anførte en række punkter mod lokalplanen:
- Strid med Kommuneplanen: Lokalplanen er angiveligt i strid med kommuneplanens bestemmelser om parkering, idet den fastsætter et lavere krav til antallet af parkeringspladser (1 pr. 300 m2) end kommuneplanens generelle krav (1 pr. 200 m2).
- Kompetence og Usaglige Hensyn: Frederiksberg Kommune manglede kompetence til at vedtage lokalplanen, da den ikke bygger på planlægningsmæssigt relevante hensyn. Klageren mente, at beslutningen var truffet på forhånd, bl.a. fordi et friareal blev solgt til bygherren inden høring.
- Bebyggelsesprocent og Friarealer: Bebyggelsesprocenten på 150 er ikke sædvanlig for området og afviger fra tidligere lokalplaner. Friarealerne er uhensigtsmæssigt placeret, og ændringen fra byhave til tæt byggeri med opholdsareal på tagterrasse er uacceptabel.
- Høringsproces: Nabohøringen blev anset for en "skinproces", og den supplerende høringsfrist på 14 dage var for kort, især grundet helligdage, hvilket forhindrede et fyldestgørende høringssvar.
- VVM-redegørelse: Klageren mente, at lokalplanen burde have indeholdt en VVM-redegørelse.
Klageren anmodede desuden om, at klagen blev tillagt opsættende virkning.
Kommunens Udtalelse
Frederiksberg Kommune afviste klagepunkterne og anførte følgende:
- Parkeringsbestemmelser: Kommuneplanen giver mulighed for en konkret vurdering af parkeringskrav for kollegie- og ungdomsboliger. Kommunen har vurderet, at det eksisterende kollegies parkeringspladser ikke udnyttes fuldt ud, og at 1 parkeringsplads pr. 300 m2 er tilstrækkeligt. Etablering af yderligere parkeringspladser under terræn er ikke realistisk af økonomiske og pladsmæssige årsager.
- Planproces: Beslutningen om lokalplanen var ikke truffet på forhånd. Processen inkluderede tre udsættelser og ændringsforslag baseret på høringssvar. Det er ikke unormalt, at kommunen også er grundsælger. Den supplerende høringsperiode var tilstrækkelig, da kun en mindre del af materialet var nyt.
- Bebyggelsesprocent og Opholdsarealer: Kommuneplanen fastsætter en maksimal bebyggelsesprocent på 150, som ikke overskrides. Kravet om 30% opholdsareal vil blive sikret via arealoverførsel. Området har aldrig udelukkende været udlagt som byhave, men til blandede byfunktioner.
- VVM-redegørelse: Kommunen vurderede, at byggeriet ikke er omfattet af VVM-reglerne og har udarbejdet en miljøscreening, der viser, at byggeriet ikke vil medføre væsentlig miljøpåvirkning.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, hvilket begrænser nævnets prøvelse til retlige spørgsmål, herunder om lokalplanen er udarbejdet i overensstemmelse med planlovens procedurer og kommuneplanen. Nævnet kan ikke efterprøve kommunens skøn over lokalplanens hensigtsmæssighed.
Opsættende Virkning
Nævnet fandt ikke anledning til at træffe delafgørelse om opsættende virkning, da der blev truffet en samlet afgørelse i sagen.
Planvedtagelsen
Nævnet vurderede, at Frederiksberg Kommune har overholdt procedurebestemmelserne i Planlovens kapitel 6 for tilvejebringelse af planer. Den offentlige høring på 8 uger (Planlovens § 27, stk. 1, 1. pkt., jf. Planlovens § 24, stk. 3) blev overholdt, og den lovpligtige 4-ugers frist efter indsigelser (Planlovens § 27, stk. 1, 2. pkt.) blev ligeledes respekteret. Nævnet fandt, at de foretagne ændringer til planforslaget var af mindre karakter og ikke krævede en ny offentlig fremlæggelse i henhold til Planlovens § 27, stk. 2.
Overensstemmelse med Kommuneplanen
Nævnet fandt, at lokalplanen ikke er i strid med kommuneplanen, jf. Planlovens § 13, stk. 1, nr. 1:
- Parkeringsbestemmelser: Kommuneplanen giver mulighed for en konkret vurdering af parkeringskrav for kollegie- og ungdomsboliger. Nævnet fandt derfor, at lokalplanens fastsættelse af 1 parkeringsplads pr. 300 m2 ikke var i strid med kommuneplanen.
- Arealanvendelse: Området er i kommuneplanen udlagt til "blandede byfunktioner", herunder etageboligbyggeri. Lokalplanens udlægning til kollegie/studieboliger er derfor i overensstemmelse hermed.
- Bebyggelsesprocent: Kommuneplanen fastsætter en maksimal bebyggelsesprocent på 150 for området, hvilket lokalplanen overholder.
Planlægningsmæssig Relevans
Nævnet fandt, at kommunens begrundelse for at vedtage lokalplan 187, som er at muliggøre opførelse af nye kollegie- og studieboliger, er planlægningsmæssigt begrundet. Der blev ikke fundet grundlag for at fastslå, at planen er baseret på usaglige hensyn.
VVM-bekendtgørelsen
Nævnet vurderede, at projektet ikke er omfattet af kravene i Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning § 1, da det ikke falder ind under bekendtgørelsens bilag 1 eller 2. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering heraf.
På baggrund af ovenstående kunne Natur- og Miljøklagenævnet ikke give medhold i klagen over Frederiksberg Kommunes afgørelse af 21. juni 2016 om endelig vedtagelse af Lokalplan 187.
Lignende afgørelser