Command Palette

Search for a command to run...

Klage over dispensation til ombygning af ejendom afvist pga. overskredet klagefrist

Kerteminde Kommune meddelte den 18. juni 2015 dispensation fra lokalplan nr. 80 til ombygning af en ejendom på [adresse1]. Dispensationen vedrørte ændring af den eksisterende bygningsmasse til en bebyggelsesprocent på 123 og udførelse af kviste i en bredde på 1,7-1,9 meter, hvilket afveg fra lokalplanens §§ 8, stk. 2b og 9, stk. 6a.

Klage og overførsel til Planklagenævnet

Kommunens afgørelse blev påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet den 8. januar 2016. Sagen blev efterfølgende overført til Planklagenævnet den 1. februar 2017 i henhold til Lov om Planklagenævnet § 14, stk. 2.

Klager gjorde gældende, at ombygningen og byggetilladelsen var i strid med både kommuneplanen og lokalplanen. Desuden blev det anført, at afgørelsen ikke var lovligt godkendt, da kommunens kompetencefordelingsplan ikke var offentliggjort, hvilket ifølge klager betød, at forvaltningen ikke havde bemyndigelse til at træffe afgørelsen uden om byrådet.

Byggeriets påbegyndelse

Kommunen oplyste den 9. februar 2016, at byggeriet blev anmeldt som påbegyndt den 22. juni 2015, og at det fysiske byggeri havde været i gang og synligt siden sommeren 2015.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen over Kerteminde Kommunes dispensation fra lokalplan nr. 80, da klagefristen var overskredet. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Planklagenævnets kompetence

Planklagenævnet kan efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3 tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Spørgsmål vedrørende kommunens interne beslutninger om delegation af kompetence, herunder om forvaltningen er forpligtet til at forelægge en konkret ansøgning for byrådet, falder uden for nævnets kompetence. Disse spørgsmål beror alene på kommunens interne beslutninger inden for rammerne af den kommunale styrelseslov, og nævnet er ikke klageinstans i forhold til sådanne spørgsmål.

Beregning af klagefrist

Klage over afgørelser nævnt i Planloven § 58, stk. 1 skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Klagefristen beregnes i overensstemmelse med Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2. Da dispensationen og byggetilladelsen kun blev meddelt ansøger, og kommunen ikke var forpligtet til at offentliggøre afgørelsen, regnes klagefristen fra det tidspunkt, hvor klageren fik eller burde have fået kendskab til afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 2. Praksis er restriktiv, især hvor byggeri er igangsat og synligt.

Konklusion om klagefrist

Kerteminde Kommune meddelte dispensation den 18. juni 2015, og byggeriet blev anmeldt påbegyndt den 22. juni 2015 og var synligt siden sommeren 2015. Klagen blev først indgivet den 8. januar 2016. På baggrund heraf fandt Planklagenævnet, at klagefristen var overskredet, og afviste derfor at realitetsbehandle klagen. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.

Lignende afgørelser