Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om Holstebro Kommunes kommuneplan 2013-2025 vedrørende rammeområde 19.E.01

Dato

17. november 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Holstebro Kommunes tilvejebringelse af Kommuneplan 2013-2025 for

Ejerne af en ejendom i Holstebro Kommune klagede over kommunens tilvejebringelse af Kommuneplan 2013-2025, specifikt vedrørende udvidelsen af rammeområde 19.E.01. Rammeområdet, et erhvervsområde, blev foreslået udvidet med 1 hektar mod vest i det offentliggjorte forslag til kommuneplan den 26. marts 2014.

Klagerens indsigelser

Klagerne fremsatte den 14. maj 2014 indsigelse mod udvidelsen. Deres primære argumenter var:

  • Direkte udsyn til erhvervsområdet, hvilket ville medføre en værdiforringelse af deres ejendom.
  • Manglende behov for en udvidelse, da det eksisterende erhvervsområde ikke var fuldt udnyttet.
  • Bekymring for, at udvidelsen ville sprede erhvervsbyggeriet i stedet for at samle det.

Kommunens behandling og afgørelse

Holstebro Kommune lod klagernes indsigelse indgå i den videre behandling af kommuneplanforslaget. Byrådet vedtog dog kommuneplanen endeligt den 19. august 2014 og fastholdt udvidelsen af rammeområde 19.E.01. Den endelige vedtagelse blev offentligt bekendtgjort den 25. september 2014.

Klagerne anførte desuden, at kommunen i 2013 og maj 2014 havde meddelt landzonetilladelser til en oplagsplads, en maskinhal og en jordvold, hvilket de mente var relevant for sagen.

Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) kunne ikke give medhold i klagen over Holstebro Kommunes tilvejebringelse af rammeområde 19.E.01 i Kommuneplan 2013-2025.

Nævnets kompetence

NMK fastslog, at nævnet alene kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4. Dette indebærer, at nævnet ikke kan vurdere hensigtsmæssigheden af kommuneplanens indhold eller tage stilling til klagernes interesser i den henseende.

Kommunens overholdelse af Planloven

NMK vurderede, at Holstebro Kommune havde handlet i overensstemmelse med Planloven i forbindelse med tilvejebringelsen af kommuneplanen:

  • Offentliggørelse: Kommunen offentliggjorde forslaget til kommuneplan med en frist for indsigelser på over 8 uger, hvilket er i overensstemmelse med Planloven § 24.
  • Endelig vedtagelse: Kommunen vedtog kommuneplanen endeligt efter udløbet af indsigelsesfristen, hvilket er i overensstemmelse med Planloven § 27. Loven stiller ikke krav om, at kommunen skal imødekomme fremsatte indsigelser, blot at de indgår i behandlingen.

NMK konkluderede derfor, at Holstebro Kommune ikke havde handlet i strid med Planloven ved tilvejebringelsen af rammeområde 19.E.01.

Landzonetilladelser

Vedrørende de af klagerne nævnte landzonetilladelser fra 2013 og 2014 bemærkede NMK, at disse ikke var blevet påklaget til nævnet inden for den gældende klagefrist på 4 uger. Disse tilladelser var derfor ikke en del af den aktuelle sag.

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Lignende afgørelser