Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om fortolkning af lokalplan vedrørende etablering af sti og fællesarealer før ibrugtagning af ny bebyggelse
Dato
14. juli 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om etablering af sti og fællesanlæg i et boligområde i Lyngby-Taarbæk
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) behandlede en klage over Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelse vedrørende ibrugtagning af ny boligbebyggelse på [adresse1]. Sagen omhandlede fortolkningen af Lokalplan 229 fra 2011, specifikt bestemmelserne om etablering af fællesarealer og en offentlig sti før ibrugtagning af boliger.
Lokalplanens bestemmelser
Lokalplan 229 opdeler området i fem delområder, hvoraf delområde 1, 2 og 3 er udlagt til boligformål, delområde 4 til institution for børn og unge, og delområde 5 til grønt område og fælles friareal. Lokalplanens afsnit 12.1 fastsætter, at ny bebyggelse ikke må tages i brug, før vej-, sti-, parkerings- og opholdsarealer samt fælles friarealer er anlagt. Afsnit 12.2 præciserer yderligere, at inden ibrugtagning af delområde 1, 2 eller 3, skal den offentligt tilgængelige sti og de fælles friarealer inden for delområde 5 være etableret.
Sagens forløb
Lyngby-Taarbæk Kommune meddelte den 7. november 2012 byggetilladelse til opførelse af 50 rækkehuse i delområde 1 og 2. Byggearbejdet påbegyndtes kort efter. En beboer klagede den 19. februar 2014 til kommunen, da indflytning i østre boligklynge var konstateret, uden at den forudsatte sti var etableret.
Kommunen svarede den 7. marts 2014, at indflytning ikke krævede kommunens ibrugtagningstilladelse efter bygningsreglementet, og at rækkehusene løbende kunne tages i brug, når vej, parkering og haver til den enkelte bolig var etableret. Kommunen oplyste, at delområde 5, herunder stien, var under etablering, og at første færdigmelding af deletapen fandt sted i januar 2014.
Klagen og kommunens respons
Klager fastholdt, at kommunen havde fortolket lokalplanens afsnit 12.2 forkert, idet sti og fælles friarealer skulle have været etableret før indflytning, som ifølge klager startede allerede i juni 2013. Klager anmodede kommunen om at stoppe yderligere indflytning. Kommunen svarede, at det var bygherrens ansvar at overholde lokalplanen, og at stiarbejdet var i gang og forventedes færdigt primo maj 2014. Kommunens borgmester tilkendegav efterfølgende, at lokalplanens bestemmelser skulle håndhæves, og at sti og fællesarealer forventedes klar i maj.
Sagen blev indbragt for Natur- og Miljøklagenævnet i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 4.
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) tog stilling til det retlige spørgsmål om Lyngby-Taarbæk Kommunes fortolkning af Lokalplan 229.
Fortolkning af lokalplanens bestemmelser
NMK fastslog, at bestemmelserne i en lokalplan er bindende over for borgerne i henhold til Planloven § 18. Dette betyder, at dispositioner, der ikke er i overensstemmelse med lokalplanen, kræver dispensation fra kommunen.
NMK vurderede, at lokalplanens afsnit 12.2, som kræver etablering af den offentlige sti og de fælles friarealer inden for delområde 5 før ibrugtagning af boliger i delområde 1 og 2, skal forstås bogstaveligt. Det betyder, at ingen boliger i disse delområder må tages i brug, før sti og fællesarealer er færdigetablerede.
Afgørelse
NMK fandt, at kommunens oprindelige vurdering, om at rækkehusene løbende kunne tages i brug, når blot vej, parkering og haver til den enkelte bolig var etableret, var forkert. Klager fik medhold i, at rækkehusene ikke kunne tages i brug, før sti og fællesarealer i delområde 5 var færdigetablerede.
NMK ophævede Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelse af 7. marts 2014 om ibrugtagning. Nævnet bemærkede, at kommunen efterfølgende syntes at have ændret sin opfattelse og forventede færdiggørelse af sti og fællesarealer i maj 2014. NMK forudsatte, at kommunen som tilsynsmyndighed havde sikret eller snarest ville sikre den forudsatte færdigetablering.
Lignende afgørelser