Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om Ikast-Brande Kommunes lokalplan nr. 267 og kommuneplantillæg nr. 23

Dato

11. april 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Ikast-Brande Kommunes vedtagelse af lokalplan nr. 267 og kommuneplantillæg

Borgere i Ikast-Brande Kommune indgav den 13. maj 2013 en klage til Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) vedrørende Ikast-Brande Kommunes endelige vedtagelse af Lokalplan nr. 267 og Kommuneplantillæg nr. 23. Klagen omhandlede manglende høring over væsentlige ændringer, der var indarbejdet i de endeligt vedtagne planer sammenlignet med de forslag, der havde været i offentlig høring frem til den 27. februar 2013.

Klagepunkter

Klagerne fremhævede følgende væsentlige ændringer:

  • Lokalplan nr. 267: I den endeligt vedtagne lokalplans § 3, for delområde 1, 2 og 3, var der tilføjet mulighed for opsætning af antenne- og mobilmaster. Desuden var der indført mulighed for etablering af butikker til særligt pladskrævende varegrupper, hvilket ikke fremgik af det oprindelige forslag.
  • Kommuneplantillæg nr. 23: Under "Notat om bebyggelsens omfang og udformning" var antenne- og mobilmaster tilføjet som eksempler på tekniske installationer, der er undtaget fra bestemmelsen om maksimal bygningshøjde.

Klagerne gjorde opmærksom på, at NMK i en tidligere afgørelse (NMK-33-0114 af 21. februar 2013) havde givet medhold i, at der ikke var hjemmel i den daværende lokalplan til opstilling af en mobilmast i delområdet, hvor klager er nabo til den pågældende grund.

Kommunens begrundelse

Ikast-Brande Kommune oplyste, at forslag til lokalplan og kommuneplantillæg havde været i offentlig høring i otte uger fra den 2. januar til den 27. februar 2013. Kommunen vurderede, at ændringerne, herunder muligheden for at opstille antenne- og mobilmaster, var af en så mindre væsentlig karakter, at en fornyet offentlig høring ikke var nødvendig. Kommunen anførte, at ændringerne opdaterede mulighederne for erhvervstyper i området, så de var på lige fod med omkringliggende virksomheder.

Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) traf afgørelse i sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at behandle retlige spørgsmål vedrørende kommunale afgørelser efter planloven. Det centrale retlige spørgsmål var, om kommunen havde vedtaget lokalplanen og kommuneplantillægget i overensstemmelse med reglerne i planlovens kapitel 6 om planers tilvejebringelse.

Regler for planvedtagelse og høring

NMK henviste til Planlovens § 27, stk. 1, som fastslår, at en plan kan vedtages endeligt, når forslaget har været fremlagt offentligt med en høringsfrist på mindst otte uger. Ifølge Planlovens § 27, stk. 2 kan der foretages ændringer i et planforslag i forbindelse med den endelige vedtagelse. Hvis ændringerne på væsentlig måde berører andre myndigheder eller borgere end dem, der har foranlediget ændringen, skal de pågældende have mulighed for at udtale sig. Er ændringen så omfattende, at der reelt foreligger et helt nyt planforslag, skal dette offentliggøres på ny efter reglerne i Planlovens §§ 24-26.

Nævnets vurdering af kommuneplantillægget

Nævnet fandt, at ændringen i det vedtagne kommuneplantillæg nr. 23, hvor "antenne- og mobilmaster samt andre tekniske installationer" blev tilføjet som undtagelse fra højdebestemmelser, ikke var af et sådant omfang, at det krævede fornyet høring eller offentliggørelse. Derfor opretholdt nævnet Ikast-Brande Kommunes vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 23.

Nævnets vurdering af lokalplanen

I modsætning hertil vurderede nævnet, at de ændringer, der var foretaget i Lokalplan nr. 267's anvendelsesbestemmelser, var så væsentlige, at der reelt forelå et helt nyt planforslag. Disse ændringer omfattede blandt andet muligheden for at etablere antenne- og mobilmaster samt butikker til særligt pladskrævende varegrupper, hvilket ikke fremgik af det oprindelige forslag. Nævnet bemærkede også, at ændringen havde til hensigt at retligt lovliggøre en allerede opstillet mobilmast, som tidligere var fundet ulovlig af nævnet (NMK-33-0114).

Afgørelse

Natur- og Miljøklagenævnet fandt, at Ikast-Brande Kommunes endelige vedtagelse af Lokalplan nr. 267 var i strid med Planlovens § 27, stk. 2, sidste punktum, da manglen var væsentlig. Nævnet ophævede derfor Ikast-Brande Kommunes endelige vedtagelse af Lokalplan nr. 267 Erhverv og rekreativt område, offentliggjort den 24. april 2013. Kommunen kan først vedtage lokalplanen endeligt, når en offentlighedsprocedure er gennemført i overensstemmelse med planlovens bestemmelser. Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden seks måneder, jf. Planlovens § 62, stk. 1.

Lignende afgørelser