Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om kommuneplantillæg og VVM-screening for biogasanlæg i Ringkøbing-Skjern Kommune

Dato

14. februar 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)Planloven, VVM

Højdepunkt

Afgørelse i sagerne om Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelser om vedtagelse af kommuneplantillæg

Sagen omhandler tre klager indbragt for Natur- og Miljøklagenævnet vedrørende Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelser om etablering af biogasanlæg. Klagerne, der var omboende, anfægtede kommunens vedtagelse af et kommuneplantillæg samt to screeninger for et specifikt biogasanlæg.

Kommuneplantillæg nr. 39 for biogasanlæg

Ringkøbing-Skjern Kommune vedtog den 19. juni 2012 kommuneplantillæg nr. 39 for områder til tekniske anlæg (biogasanlæg) i hele kommunen. Klagerne gjorde gældende, at et byrådsmedlem var inhabil i sagens behandling, og at der burde have været udarbejdet en miljøvurdering for kommuneplantillægget. De fremhævede potentielle miljøpåvirkninger som transport, trafiksikkerhed, støj og lugt, og kritiserede manglende konkrete miljøgodkendelser og VVM-redegørelser for biogasanlæggene. Kommunen oplyste, at konkrete biogasanlæg ikke kunne etableres alene på baggrund af dette tillæg, men krævede yderligere planlægning i form af lokalplan og eventuel VVM-redegørelse.

Planforslag og VVM-screening for biogasanlæg ved [adresse1]

Den 20. august 2013 besluttede kommunen at offentliggøre et forslag til lokalplan nr. 343 og kommuneplantillæg nr. 65 med tilhørende screening efter miljøvurderingsloven for et biogasanlæg ved [adresse1]. Screeningen konkluderede, at der ikke skulle udarbejdes en miljøvurdering af planforslagene. Samme dag traf kommunen afgørelse om VVM-screening af etablering af biogasanlægget på samme ejendom, hvor det blev konkluderet, at projektet ikke var VVM-pligtigt.

Klagerne anførte i omfattende indlæg, at der var fejl og mangler ved beregningerne for transporter og visualiseringer. De mente, at anlægget ville medføre væsentlige negative miljøpåvirkninger, herunder:

  • Vejforhold og støj
  • Lugtgener
  • Påvirkning af natur og landskab
  • Øget CO2-udledning
  • Manglende planer for vedligeholdelse og renholdelse
  • Ukorrekte oplysninger i VVM-anmeldelsen

De argumenterede for, at anlægget, med en kapacitet på over 100 tons pr. dag, burde være omfattet af VVM-pligt.

Anlæggets detaljer og kommunens vurdering

Biogasanlægget var planlagt til at behandle ca. 55.000 tons husdyrgødning og energiafgrøder årligt, hvilket overstiger 100 tons pr. dag. Den producerede biogas skulle afsættes via en ca. 3,9 km lang gasledning til Spjald Fjernvarme- og Vandværk. Kommunen vurderede, at anlægget var omfattet af Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet bilag 2, punkt 12b, og at det ikke var VVM-pligtigt, da der ikke skete forbrænding eller kemisk behandling på anlægget. Kommunen mente, at de mulige miljøpåvirkninger ville være begrænsede og kunne håndteres via anlæggets miljøgodkendelse.

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagerne i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4 og Miljøvurderingslovens § 16, stk. 1, som giver nævnet kompetence til at behandle retlige spørgsmål.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse om at ophæve Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelser og hjemvise sagerne til fornyet behandling.

Ophævelse af Kommuneplantillæg nr. 39

Nævnet ophævede kommunens afgørelse af 19. juni 2012 om vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 39 for biogasanlæg i hele kommunen. Begrundelsen var, at plantillægget ikke opfyldte de lovmæssige krav til klarhed og præcision for kommuneplanlægning. Nævnet lagde vægt på følgende mangler:

  • De afgrænsede områder, der knyttede sig til kommuneplanens retningslinjer og rammer, fremgik ikke af målfaste kortbilag, jf. Planlovens § 11, stk. 3.
  • Retningslinjerne i plantillægget var ikke tilstrækkeligt præcise med hensyn til beliggenheden af tekniske anlæg, jf. Planlovens § 11a, stk. 1, nr. 5.
  • Der var ikke fastsat egentlige rammer for indholdet af efterfølgende lokalplaner med hensyn til fordelingen af bebyggelsen efter art og anvendelsesformål, jf. Planlovens § 11b, stk. 1, nr. 1.

På grund af disse mangler kunne etablering af biogasanlæg ikke ske alene på baggrund af kommuneplantillæg nr. 39.

Ophævelse af VVM-screening og miljøvurderingsscreening for biogasanlæg ved [adresse1]

Nævnet ophævede begge kommunens afgørelser af 20. august 2013 vedrørende VVM-screening og screening efter miljøvurderingsloven for biogasanlægget ved [adresse1] og hjemviste sagerne til fornyet behandling.

Nævnet vurderede, at etableringen af biogasanlægget med tilhørende ledningsanlæg var omfattet af Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet bilag 1, punkt 10, og dermed var obligatorisk VVM-pligtig. Dette skyldtes anlæggets kapacitet på over 100 tons/dag og nævnets fortolkning af, at processerne i et biogasanlæg skal ses under ét. Begrebet "bortskaffelse af affald" samt metoderne "forbrænding eller kemisk behandling" skal fortolkes bredt i overensstemmelse med VVM-direktivet.

Da projektet var VVM-pligtigt, skulle der ligeledes udarbejdes en miljøvurdering af det tilhørende plangrundlag i henhold til Miljøvurderingsloven § 3.

Lignende afgørelser