LBK nr 4 af 03/01/2023
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Miljøvurderingsloven § 3
Loven finder ikke anvendelse på planer og programmer, der alene tjener et nationalt forsvarsformål eller et civilt beredskabsformål, og på finansielle og budgetmæssige planer og programmer.
Forarbejder til Miljøvurderingsloven § 3
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse angiver, hvilke to typer af planer og programmer, som ikke er omfattet af loven. Det vil være planens og programmets formål og indhold, der er afgørende for, om den konkrete plan eller program er undtaget fra lovens krav. Undtagelsesbestemmelserne skal i øvrigt fortolkes snævert, jf. bemærkningerne ovenfor under § 2.
Den første undtagelse vedrører planer og programmer, der alene tjener et nationalt forsvarsformål eller et civilt beredskabsformål. Baggrunden for undtagelsen er, at for planer eller programmer med sådanne formål skønnes det nødvendigt at undtage dem fra offentlighedens inddragelse.
Det er formålet og ikke virkningerne af planen eller programmet, der er afgørende. Det betyder, at selvom virkningerne af en plan eller program måtte være civile som f.eks. beskæftigelsesmæssige hensyn, vil formålet med planen eller programmet fortsat være det, der skal vurderes ud fra i forhold miljøvurderingsreglerne. Det er således ikke et forsvarsformål alene at planlægge for en kaserne eller en flyveplads, der også modtager en andel af civile flyvninger.
Et civilt beredskabsformål kan omfatte begivenheder, som har en naturlig eller menneskeskabt årsag, f.eks. jordskælv eller terrorhandlinger. Planer og programmer, der har til formål at beskrive beredskabsplaner i forskellige sammenhænge vil være undtaget, men planer og programmer, der omhandler forebyggelse af katastrofer som f.eks. oversvømmelser i form af etablering af diger mv. vil ikke være undtaget.
Bestemmelsen er en gennemførelse af miljøvurderingsdirektivets artikel 3, stk. 8, og en videreførelse af den gældende bestemmelse i lov om miljøvurdering § 3, stk. 3, nr. 1. Bestemmelsens formulering er i øvrigt lidt anderledes end lovforslagets § 4, stk. 1, som omhandler undtagelser for projekter. Baggrunden for opdelingen skyldes de forskellige formuleringer i henholdsvis miljøvurderingsdirektivet og VVM-direktivet. Der henvises til bemærkningerne under lovforslagets § 4, stk. 1.
Den anden undtagelse vedrører finansielle og budgetmæssige planer og programmer. Finansielle planer og programmer beskriver, hvordan projekter og aktiviteter skal finansieres eller hvordan støttebeløb eller tilskud skal fordeles. Budgetmæssige planer og programmer omfatter de årlige budgetter for nationale, regionale eller lokale myndigheder.
Den foreslåede bestemmelse viderefører miljøvurderingslovens § 3, stk. 3, nr. 2, og er en gennemførelse af miljøvurderingsdirektivets artikel 3, stk. 8.
Det bemærkes, at der ikke længere er behov for en bestemmelse, der gennemfører direktivets artikel 3, stk. 9, om at direktivet ikke finder anvendelse på samfinansierede planer og programmer, som er omfattet af programmeringsperioden 2000-2006 for Rådets forordning (EF) nr. 1260/1999 og (EF) nr. 1257/1999. Sådanne planer og programmer for senere programmerings perioder er omfattet af direktivets krav om miljøvurdering på samme måde som andre planer og programmer. Samtidig fremgår det af direktivets artikel 11, stk. 3, at for planer og programmer, der medfinansieres af Det Europæiske Fællesskab (EU), gennemføres miljøvurderingen efter reglerne i direktivet, hvilket i dansk ret vil sige denne lov, under hensyn til de særlige bestemmelser i den relevante fællesskabslovgivning.