Afslag på landzonetilladelse til husstandsmølle i landskabeligt interesseområde stadfæstes
Dato
2. maj 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om afslag på landzonetilladelse til opstilling af husstandsmølle
Lovreferencer
Planklagenævnet modtog en klage over Thisted Kommunes afslag på en landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle på en ejendom i landzone. Ejendommen, der er en landbrugsejendom på ca. 2,5 ha med stuehus og driftsbygninger, ligger i udkanten (210-240 m) af et landskabeligt interesseområde udpeget i kommuneplanen. Området er karakteriseret ved et let kuperet kystvendt landbrugslandskab med nærliggende søer og å-systemer, og det er beskrevet som sårbart over for høje genstande. Vestervig Kirke, et kulturhistorisk ikon, ligger ca. 1,4 km fra ejendommen og er også sårbar over for høje konstruktioner.
Ansøgning og kommunens afgørelse
Klager ansøgte om tilladelse til at opstille en Solid Wind Power SWP-10 husstandsmølle ca. 23 m nordøst for en af ejendommens driftsbygninger. Thisted Kommune meddelte afslag den 19. december 2016. Kommunen begrundede afslaget med, at ejendommen ligger i et landskabeligt interesseområde, og at møllen ville have en væsentlig negativ påvirkning på landskabet. Det blev vurderet, at møllen ville være særdeles synlig fra vest indover Tygstrup og fra højderyggen af Galgehøje Nørbjerg, og at ejendommens bygninger kun i begrænset omfang ville afskærme møllen, som ville rage ca. 18-19 m op over bygningerne.
Klagen og kommunens bemærkninger
Klager påklagede afgørelsen den 14. januar 2017 og gjorde gældende, at kommunens afgørelse var truffet på et ukorrekt grundlag. Klager anførte, at ejendommen kun ligger 210 m inden for landskabsudpegningen, og at møllen ville have en ringe generende grad set fra vest og højene på grund af dens placering ved foden af Galgehøje Nørbjerg. Thisted Kommune fastholdt afslaget og havde ingen yderligere bemærkninger til klagen.
Lovgrundlag og praksis
Planklagenævnet behandlede sagen efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1. Landzonereglerne har til formål at forhindre byspredning og sikre planlagt bymæssig udvikling under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for landbrugs-, skovbrugs- eller fiskeridrift. Der gælder undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planloven § 5u og Planloven §§ 36-38.
For vindmøller skal der tages omfattende hensyn til vindressourcer, nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1. Husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 m, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg (ca. 20 m), er undtaget fra kravet om udpegning i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9. Praksis viser, at der meddeles afslag på opstilling af husstandsmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre det kan udelukkes, at møllen vil have en væsentlig negativ indvirkning på landskabet.
Planklagenævnet stadfæstede Thisted Kommunes afgørelse om afslag på landzonetilladelse til opstilling af husstandsmøllen. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens afgørelse.
Begrundelse for afgørelsen
Nævnet lagde vægt på kommunens vurdering efter en forudgående besigtigelse, som konkluderede, at husstandsmøllen, beliggende inden for et landskabeligt interesseområde, ville have en væsentlig negativ påvirkning på landskabet. Klare landskabelige hensyn talte afgørende imod opstillingen af husstandsmøllen.
Endelighed og klagemuligheder
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser