Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til husstandsmølle i område med særlige udsigter

Sagen omhandler en klage over Struer Kommunes afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle på ejendommen beliggende [adresse1]. Afgørelsen blev påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet af [virksomhed1] på vegne af ejeren.

Ejendommens beliggenhed og udpegninger

Ejendommen er placeret i et område, som kommunen har udpeget som "særlige udsigter", og grænser op til et område, der i kommuneplanen er defineret som bevaringsværdigt landskab. Kommuneplanens retningslinje 4 fastslår, at der i områder med særlige udsigtsmuligheder ikke må ske ændringer i arealanvendelse eller etableres nyanlæg, tekniske anlæg eller byggeri, der kan påvirke de særlige udsigter og visuelle sammenhænge. Retningslinje 20 for husstandsmøller angiver, at disse kan opføres i landzone med landzonetilladelse, hvis de ikke visuelt konflikter med landskabsoplevelsen, områder til store vindmøller eller nabobeboelse.

Kommunens afslag

Struer Kommune meddelte den 14. juni 2016 afslag på ansøgningen. Begrundelsen var ejendommens udpegning i kommuneplanen som et område med "særlige udsigter" og dens placering på kanten af bevaringsværdigt landskab. Kommunen vurderede, at en tilladelse ville være uforenelig med de landskabelige interesser.

Klagerens argumenter

Klager anførte, at møllen fra den ansøgte placering ikke ville være synlig fra Kilen på grund af et læbælte. Det blev også fremført, at der allerede findes andre tekniske anlæg, herunder en el-føring og et affaldscenter, samt en anden mølle i området, som påvirker landskabet. Klager påpegede desuden, at en mølle var godkendt på [adresse3], hvilket burde være en sammenlignelig sag.

Kommunens fastholdelse af afgørelse

Struer Kommune fastholdt sin afgørelse og bemærkede, at selvom udsigten over Kilens vandflade måske ikke direkte påvirkes, ville møllen have en uheldig indvirkning på oplevelsen af tunneldalslandskabet, især set fra Kjærgårdsmøllevej øst for ejendommen. Kommunen afviste, at eksisterende el-master kunne begrunde en ny tilladelse, og anførte, at sagen ved [adresse3] ikke var sammenlignelig, da den ejendom ikke ligger i et område med "særlige udsigter" eller i nærheden af landskabeligt interesseområde.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1.

Landzonereglerne og formål

Nævnet fremhævede, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne landskab og at sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser samt andre samfundsmæssige hensyn. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for landbrug, skovbrug og fiskeri.

Regler for vindmøller

Ifølge Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1 skal der ved planlægning for vindmøller tages omfattende hensyn til nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser. Vindmøller må kun opstilles i områder udpeget i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 1. Dog gælder dette ikke for husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 m, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9.

Nævnets praksis og konkret vurdering

Natur- og Miljøklagenævnets praksis er at meddele afslag på opstilling af husstandsmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre det konkret kan udelukkes, at møllen vil have en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen. Nævnet fandt efter en konkret vurdering ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens afslag. Nævnet lagde særlig vægt på, at møllen ønskes placeret inden for et område med særlige udsigtsmuligheder, og at den er uforenelig med de landskabelige interesser på stedet, især set fra Kjærgårdsmøllevej øst for ejendommen, hvor den vil påvirke landskabsoplevelsen. Hensynet til de landskabelige interesser talte således afgørende imod opstillingen af husstandsmøllen.

Lighedsgrundsætningen

Nævnet vurderede, at kommunen skal overholde almindelige forvaltningsretlige principper, herunder lighedsgrundsætningen. Dog fandt nævnet, at sagen vedrørende ejendommen på [adresse3] ikke var sammenlignelig, da denne ejendom ikke ligger inden for et område udpeget til "særlige udsigter" eller i nærheden af kommuneplanens udpegninger af landskabeligt interesseområde.

Afgørelse

På baggrund af ovenstående stadfæstede Natur- og Miljøklagenævnet Struer Kommunes afgørelse af 14. juni 2016 om afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle på den ansøgte placering på ejendommen. Kommunens afgørelse står således ved magt.

Lignende afgørelser