Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på landzonetilladelse til etablering af vandhul nær Billund Lufthavn

Dato

2. maj 2017

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om afslag på ansøgning om landzonetilladelse til etablering af et

Planklagenævnet har behandlet en klage over Vejle Kommunes afslag på en ansøgning om landzonetilladelse til etablering af et vandhul på en ejendom beliggende på [adresse1]. Klagen blev oprindeligt indgivet til Natur- og Miljøklagenævnet den 24. juni 2016 og overført til Planklagenævnet den 1. februar 2017 i henhold til Lov om Planklagenævnet § 14, stk. 2.

Ejendommens karakteristika og ansøgning

Ejendommen er en landbrugsejendom på ca. 3,65 ha, beliggende i landzone. Den er udpeget som et bevaringsværdigt og særligt værdifuldt landskab i kommuneplanen, samt et område med naturbeskyttelsesinteresser og et § 3-beskyttelsesområde. Ejendommen ligger ca. 5 km øst for Billund Lufthavns start- og landingsbaner og er placeret i Bird strike zone A.

Ansøgningen omhandlede etablering af et vandhul på 800 m² (0,08 ha) sydøst for ejendommens bebyggelse. Området er omfattet af udpegninger for naturbeskyttelsesinteresser og § 3-beskyttelsesområde.

Kommunens sagsbehandling og afgørelse

Vejle Kommune besigtigede ejendommen den 23. maj 2016 og konstaterede, at arealet var afgræsset af får, og at der allerede fandtes et lille vandhul på 25 m². Kommunen vurderede, at etablering af et vandhul generelt ville øge biodiversiteten og den landskabelige værdi.

Kommunen foretog en høring af Billund Lufthavn, som anmodede Naturstyrelsen om en risikovurdering. Naturstyrelsen vurderede, at etablering af et vådområde 5 km fra lufthavnen kunne have en negativ indvirkning på flysikkerheden.

Den 3. juni 2016 meddelte Vejle Kommune afslag på landzonetilladelsen. Afslaget blev begrundet med Naturstyrelsens vurdering, tidligere afgørelser fra Natur- og Miljøklagenævnet og forsigtighedsprincippet, på trods af de positive effekter for flora, fauna og landskab.

Klagerens anbringender og kommunens bemærkninger

Klageren gjorde gældende, at kommunen ikke havde foretaget et konkret skøn, men havde sat sit skøn under regel. Klageren henviste til Teknisk anvisning fra DMU nr. 23, 2006, side 30, hvoraf det fremgår, at vandflader under 0,5 ha ikke vurderes at udgøre en fare, og at et forsigtighedshensyn antager øget risiko ved vandhuller på 0,2 ha. Det ansøgte vandhul var 0,08 ha. Klageren kritiserede lufthavnens generelle afvisning af vandhuller uanset størrelse og afstand.

Vejle Kommune fastholdt afslaget og henviste til placeringen i Bird strike zone A og høringssvaret fra Billund Lufthavn.

DMU-rapportens anbefalinger

Den reviderede vejledning fra DMU (2006) om risiko for kollisioner mellem fly og fugle nær flyvepladser indeholder følgende anbefalinger:

  • Størrelse af vådområder: Der er ikke entydig viden om sammenhæng mellem vådområders størrelse og fugleforekomst. Generelt vurderes åbne vandflader under 0,5 ha ikke at tiltrække fugle i et omfang, der øger risikoen for flytrafikken. Dog tages der ud fra et forsigtighedsprincip udgangspunkt i en kritisk søstørrelse på 0,2 ha.
  • Placering 0-6 km fra flyvepladser:
    • Retablering af vådområder bør ikke ske inden for 6 km fra flyvepladser i forlængelse af landingsbaner (område A).
    • Retablering af våde enge eller ådale inden for 6 km vurderes som kritisk.
    • Mindre søer under 0,2 ha kan retableres i den øvrige del af området (område B) under hensyntagen til eksisterende vådområder og kyster.

Rapporten understreger, at en samlet vurdering bør inddrage regional topografi og trækfugleruter. Et eksempel fra Aarhus Lufthavn viser, hvordan lokale forhold (kystnærhed, eksisterende søer) påvirker anbefalingerne for vådområder i forskellige zoner.

Planklagenævnet stadfæster Vejle Kommunes afgørelse om afslag på landzonetilladelse til etablering af et vandhul. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Juridisk grundlag og formål

Planklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres ud fra landskabelige, rekreative, arealressourcemæssige og andre samfundsmæssige hensyn, herunder trafikale hensyn. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for landbrug, skovbrug eller fiskeri.

Vurdering af ansøgningen

Planklagenævnet bemærkede, at der i praksis ikke skelnes mellem betegnelserne "sø" og "vandhul", og at nævnet foretager en konkret vurdering af ansøgningen. Etablering af en kunstig sø kræver landzonetilladelse i henhold til Miljøministeriets vejledning om landzoneadministration. Selvom hensigtsmæssigt anlagte søer kan være et værdifuldt indslag i landskabet, skal der tages hensyn til planlægningen for området, herunder beskyttelse af natur- og kulturhistoriske interesser.

I den konkrete sag var den ansøgte sø på 0,08 ha placeret ca. 5 km fra landingsbanen, hvilket falder inden for område A i DMU-rapporten fra 2006. Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Vejle Kommunes vurdering. Nævnet lagde særlig vægt på, at DMU-rapporten fra 2006, med sit videnskabelige grundlag, giver saglige og konkrete anbefalinger for nyetablering af vådområder nær lufthavne. Nævnet fandt, at administrationen på området skal ske på baggrund af en konkret vurdering med udgangspunkt i DMU-rapportens zoneangivelser. Kommunens afgørelse, baseret på Naturstyrelsens vurdering og forsigtighedsprincippet, om at søen kunne have en negativ indvirkning på flysikkerheden, blev derfor opretholdt.

Skøn under regel

Planklagenævnet vurderede, at Vejle Kommune havde foretaget en konkret og individuel vurdering af ansøgningen, herunder høring af Billund Lufthavn og besigtigelse af området. Nævnet fandt ikke grundlag for at antage, at kommunen havde sat det lovpligtige skøn under regel, da det er tilladt at have en restriktiv praksis eller retningslinjer, så længe der foretages en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.

På baggrund af ovenstående stadfæstede Planklagenævnet Vejle Kommunes afslag på landzonetilladelse.

Lignende afgørelser