Planklagenævnets afgørelse om afslag på landzonetilladelse til husstandsmølle i Holstebro Kommune
Dato
26. september 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om opstilling af husstandsmølle i Holstebro Kommune Holstebro
Lovreferencer
Holstebro Kommune afslog den 13. april 2016 en ansøgning om landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle på en ejendom i landzone. Afgørelsen blev påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet den 11. maj 2016, og sagen blev pr. 1. februar 2017 overført til Planklagenævnet i henhold til Lov om Planklagenævnet § 14, stk. 2. Klager gjorde navnlig gældende, at husstandsmøllen ikke ville have en væsentlig negativ indvirkning på landskabet og ville opfattes som en del af ejendommens samlede bygningsmasse. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Planklagenævnets vurdering og afgørelse
Planklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Planloven § 58, stk. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt, med hensyn til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for landbrug, skovbrug og fiskeri. Der gælder en række undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planloven § 5u og Planloven §§ 36-38.
Kystnærhedszonen
Kystnærhedszonen skal søges friholdt for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed, jf. Planloven § 5a. I denne zone må der kun gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planloven § 35, stk. 3.
Husstandsmøller
Ved planlægning for vindmøller skal der tages omfattende hensyn til nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1. Vindmøller må kun opstilles inden for områder udpeget i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 1. Dette gælder dog ikke for husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 m, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9. Tilknytningskravet anses for opfyldt, hvis møllen opstilles i en afstand på op til ca. 20 m. Praksis er at meddele afslag på opstilling af husstandsmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre det kan udelukkes, at opstillingen vil få en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen.
Konkret vurdering
Planklagenævnet fandt efter en konkret vurdering ikke grundlag for at tilsidesætte Holstebro Kommunes afslag. Nævnet lagde særlig vægt på, at husstandsmøllen ønskes opstillet inden for kystnærhedszonen og i et område udpeget som bevaringsværdigt landskab. Kommunens vurdering, baseret på flere besigtigelser, fremhævede, at husstandsmøllen ville påvirke landskabet væsentligt negativt, virke forstyrrende og dominerende grundet skalaforskellen til den øvrige bebyggelse, beplantning og terrænet. Klare landskabelige hensyn talte afgørende imod opstillingen. Nævnet bemærkede desuden, at det ikke er bundet af kommunens upåklagede landzonetilladelser i andre sager. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Planklagenævnet stadfæstede Holstebro Kommunes afgørelse af den 13. april 2016 om afslag på ansøgning om landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle.
Lignende afgørelser