Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til ændret anvendelse af ejendom i Holstebro
Dato
25. april 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om afslag på ændret anvendelse af ejendom på Ole Jensensvej i Holstebro
Sagen omhandler en klage over Holstebro Kommunes afslag på en ansøgning om landzonetilladelse til ændret anvendelse af en ejendom beliggende på [adresse1]. Ejendommen, der tidligere fungerede som børnehave, ønskedes ændret til permanent bolig med 11 værelser og fællesarealer for flygtninge med opholdstilladelse i Danmark. Der var ikke planlagt ændringer i bygningens ydre.
Ejendommens beliggenhed og kommunens afgørelse
Ejendommen er placeret i landzone i landsbyen Mogenstrup inden for et område, som i kommuneplanen er udpeget til offentlige formål. Den grænser op til en sportsplads, en børnehave, en legeplads og en tidligere friskole, men ikke direkte til boligområder.
Holstebro Kommune meddelte afslag den 3. februar 2016. Kommunen begrundede afgørelsen med, at den ansøgte ændring var i strid med formålet med landzonebestemmelserne og den overordnede planlægning for Mogenstrup. Det blev vurderet uhensigtsmæssigt at placere en bolig midt i et område udlagt til offentligt formål, da det kunne føre til konflikter mellem offentlig anvendelse og støjfølsom boliganvendelse.
Klagen og kommunens bemærkninger
Ansøger påklagede afgørelsen den 18. februar 2016 til Natur- og Miljøklagenævnet. Sagen blev den 1. februar 2017 overført til Planklagenævnet i henhold til Lov om Planklagenævnet § 14, stk. 2. Klager anførte, at den ændrede anvendelse til bolig burde tillades af hensyn til udviklingen af den lille landsby, og at ansøgningen var indsendt på opfordring fra kommunens social- og arbejdsmarkedsafdeling. Klager fremhævede desuden, at den tidligere skolebygning i området var solgt og planlagt til ikke-offentligt formål, hvilket blev anset for en fornuftig udvikling.
Kommunen fastholdt sin afgørelse og præciserede, at afdelingen for Teknik og Miljø administrerer myndighedsarbejdet efter planloven uafhængigt af aftaler med andre kommunale afdelinger. Kommunen oplyste endvidere, at der på daværende tidspunkt ikke var modtaget andre ansøgninger i området, og at eventuelle fremtidige ansøgninger ville blive vurderet konkret.
Planklagenævnet stadfæstede Holstebro Kommunes afgørelse af 3. februar 2016 om afslag på ansøgning om ændret anvendelse af ejendommen på [adresse1]. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.
Nævnets begrundelse for stadfæstelse
Nævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1. Det blev fremhævet, at der i landzone ikke må ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse uden kommunal tilladelse, medmindre der er tale om undtagelser, som beskrevet i Planloven § 5u og Planloven §§ 36-38.
Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker, hvor der gennem planlægningen er åbnet mulighed for det. Landzonereglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, der ikke er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri.
Nævnet fandt efter en samlet vurdering ikke grundlag for at tilsidesætte Holstebro Kommunes afgørelse. Nævnet lagde navnlig vægt på, at ejendommen er beliggende i et område, som i kommuneplanen er udlagt til offentlige formål. Det blev vurderet, at en placering af en boligejendom midt i et sådant område ikke er hensigtsmæssig. Klagerens anbringender kunne ikke føre til et andet resultat.
Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser