Afslag på landzonetilladelse til husstandsvindmølle i landskabeligt beskyttelsesområde
Dato
27. maj 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle i Morsø
Lovreferencer
Natur- og Miljøklagenævnet har truffet afgørelse i en sag om afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på en ejendom i Gullerup By, Bjergby, Morsø Kommune. Afgørelsen stadfæster Morsø Kommunes tidligere afslag.
Klagen og klagers argumenter
Ejeren af ejendommen påklagede kommunens afgørelse til Natur- og Miljøklagenævnet. Klager gjorde gældende, at kommunen havde lagt forkerte oplysninger til grund for afslaget, idet ansøgningen var behandlet ud fra en forkert mølletype (gittermast i stedet for rørtårn). Klager mente, at en mølle med rørtårn i lyse farver ville falde bedre ind i landskabet.
Yderligere argumenter fra klager inkluderede:
- Kommunen vægtede hensynet til det landskabelige beskyttelsesområde for højt.
- Kommunen fejlvurderede holdninger og værdier hos lokale beboere og besøgende.
- Kun to naboejendomme havde responderet negativt under nabohøringen.
- Der var allerede en høj, synlig gittermast få kilometer fra ejendommen.
- En husstandsvindmølle ville generelt ikke påvirke landskabet negativt.
Ejendommens og områdets karakteristika
Ejendommen er beliggende i landzone og inden for kystnærhedszonen. Den er registreret som en landbrugsejendom på 5 hektar med beboelses- og driftsbygninger.
Området er i kommuneplanen udpeget som et landskabeligt beskyttelsesområde, specifikt Karakterområde 5 Salgjerhøj og Hanklit. Kommuneplanen fremhæver vigtigheden af at:
- Friholde områdets udsigter over landskabet og kysten for påvirkning fra nye anlæg eller byggeri.
- Kun undtagelsesvist placere nyt byggeri og anlæg i området, og kun hvis det kan opføres lavt i terræn, underordnes landskabets skala og rum, og materialemæssigt kan indpasses i den eksisterende karakter.
Kommuneplanens retningslinje 32 fastslår desuden, at husstandsmøller ikke kan opstilles inden for landskabelige beskyttelsesområder, hvis det i væsentlig grad forringer de landskabelige værdier.
Ansøgning og kommunens vurdering
Der var ansøgt om opstilling af en Thymølle 10 kW på gittermast med en totalhøjde på 25 meter, placeret 12 meter fra den eksisterende bebyggelse. Morsø Kommunes udvalg for Teknik og Miljø besigtigede ejendommen den 22. september 2015.
Morsø Kommune meddelte afslag den 11. december 2015. Kommunen vurderede, at den ansøgte mølle ville udgøre en væsentlig negativ påvirkning af området ved Hanklit og ville være synlig fra kysten. I sin udtalelse til Natur- og Miljøklagenævnet den 20. januar 2016 fastholdt kommunen, at møllen ville virke dominerende, og at placeringen i væsentlig grad ville forringe de landskabelige værdier. Kommunen anførte, at mølletypen (gittermast eller rørtårn) var underordnet for afslaget.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen med hjemmel i Planloven § 58, stk. 1, nr. 1 og Planloven § 35, stk. 1.
Landzoneregler og formål
Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Det åbne land skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for landbrug, skovbrug og fiskeri. Nævnenes Hus lægger stor vægt på lovens almene formål og den potentielle betydning for fremtidige lignende sager.
Vindmøllebekendtgørelsen og praksis
Ifølge Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1 skal planlægning for vindmøller tage omfattende hensyn til nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser. Vindmøller må kun opstilles inden for udpegede områder, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 1. Dog gælder dette ikke for husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9. Tilknytningskravet anses for opfyldt ved en afstand på op til ca. 20 meter.
Natur- og Miljøklagenævnets praksis er som udgangspunkt at meddele afslag på opstilling af husstandsmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre en konkret vurdering udelukker en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen.
Nævnets konkrete vurdering og afgørelse
Den ansøgte husstandsvindmølle ønskes opstillet i et område, der er udpeget som landskabeligt beskyttelsesområde og ligger inden for kystnærhedszonen, hvor landskabshensynet skal tillægges særlig vægt. Natur- og Miljøklagenævnet fandt efter en konkret vurdering ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering. Nævnet konkluderede, at opstillingen af husstandsvindmøllen på den ansøgte placering i væsentlig grad ville forringe de landskabelige værdier.
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Morsø Kommunes afgørelse af 2. december 2015 om afslag på landzonetilladelse til opstilling af husstandsvindmøllen.
Lignende afgørelser