Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til mountainbikebane og løbesti i Ringkøbing-Skjern Kommune

Dato

25. april 2017

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om ændret anvendelse af arealer i Ringkøbing-Skjern Kommune Planklagenævnet

Planklagenævnet modtog en klage over Ringkøbing-Skjern Kommunes landzonetilladelse til ændret anvendelse af arealer beliggende [adresse1]. Klagen blev oprindeligt indgivet til Natur- og Miljøklagenævnet den 10. december 2015 og overført til Planklagenævnet den 1. februar 2017 i henhold til Lov om Planklagenævnet § 14, stk. 2.

Ejendommen og områdets karakter

Arealerne, der omfatter ca. 3 hektar ubebyggede matrikler ([matrikel1] og [matrikel2] Barde By, Vorgod), ligger i landzone umiddelbart øst for byzonen Barde. [forening1] har indgået en brugsretsaftale med kommunen om etablering af en mountainbikerute og en løbesti med 10 forhindringer. Området er i kommuneplanen udpeget som landbrugsområde uden særlige landskabsudpegninger. Øst for arealerne løber Vorgod Å, der afkaster en åbeskyttelseslinje i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 16. Desuden er der beskyttede diger langs den sydlige og nordlige afgrænsning af [matrikel1] i henhold til Museumsloven § 29 a.

Kommunens afgørelse og klagernes indsigelser

Ringkøbing-Skjern Kommune meddelte landzonetilladelse den 13. november 2015 til den ændrede anvendelse efter Planloven § 35, stk. 1. Tilladelsen blev givet på vilkår om, at forhindringerne udføres i træ, der harmonerer med omgivelserne. Kommunen begrundede tilladelsen med, at der ikke var væsentlige landskabelige forhold til hinder for projektet, og at det ikke ville påvirke Natura 2000-områder eller beskadige beskyttede arter. Kommunen oplyste desuden, at tilkørsel ikke kunne ske ad grusvejen syd for arealerne, og at parkering skulle ske på en kommunal p-plads. Tilladelsen blev offentliggjort på kommunens hjemmeside.

Klagerne, der er naboer til arealerne, gjorde gældende, at den flotte natur ville blive ødelagt, og at kommunen ikke havde foretaget korrekt naboorientering. De frygtede manglende vedligeholdelse og værdiforringelse af deres ejendomme. Klagerne anførte også, at de ikke havde modtaget afgørelsen og manglede adgang til sagens akter.

Kommunens bemærkninger til klagen

Ringkøbing-Skjern Kommune bemærkede, at en tidligere ansøgning om fodboldgolf var trukket tilbage, og at den nye ansøgning om mountainbikerute og løbesti var sendt i nabohøring til alle naboer. Kommunen præciserede, at vedligeholdelsen påhviler [forening1], og at tilkørsel med bil ikke kan ske via grusvejen. Kommunen vurderede, at projektet ikke ville ændre området markant eller medføre nævneværdige støjgener. Kommunen oplyste, at landzonetilladelsen, inklusive klagevejledning, var tilsendt klagerne. Det blev telefonisk oplyst til Planklagenævnet, at ruten og stien skal være offentligt tilgængelige, og at arealerne tidligere var udlejet til græsning. Klagerne fastholdt deres klage, da de ikke havde modtaget tilbagemelding på deres indsigelser.

Planklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.

Landzoneregler og formål

Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre bymæssig udvikling, hvor der er planlagt for det. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Der kan også tages hensyn til, om det ansøgte vil påføre naboer urimelige gener. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for landbrug, skovbrug eller fiskeri.

Ændret anvendelse af ubebyggede arealer

Ændret anvendelse af ubebyggede arealer kræver som hovedregel landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1, medmindre der er tale om undtagelser i Planloven § 5u, Planloven § 36, Planloven § 37 og Planloven § 38. En ændring må antage en vis blivende karakter. Friluftsaktiviteter og idrætsanlæg vil normalt kræve tilladelse, især hvis de forudsætter installationer. Ved administrationen bør der tages hensyn til befolkningens adgang til friluftsaktiviteter, og tilladelse bør normalt gives, hvis det er foreneligt med landzonereglernes øvrige hensyn. Dette inkluderer også ændret anvendelse i form af ibrugtagen af arealer til land- eller skovbrug eller til brug for udøvelse af fiskerierhvervet, jf. Planloven § 36, stk. 1.

Naboorientering og offentliggørelse

Efter Planloven § 35, stk. 4, kan landzonetilladelse først meddeles to uger efter skriftlig naboorientering, medmindre ansøgningen er af underordnet betydning for naboerne, jf. Planloven § 35, stk. 5. En landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1 skal offentliggøres, medmindre den er i overensstemmelse med en offentlig bekendtgjort lokalplan, jf. Planloven § 35, stk. 8. Offentliggørelse kan ske digitalt.

Planklagenævnets konkrete vurdering

Planklagenævnet lagde til grund, at projektet er uden for åbeskyttelseslinjen og ikke berører de beskyttede diger. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at projektet kan tillades, da der ikke foreligger planlægningsmæssige, landskabelige eller naturmæssige forhold, der taler afgørende imod. Nævnet vægtede, at der er tale om et offentligt tilgængeligt anlæg til rekreative formål på bynære arealer. Klagerens anførsler om manglende naboorientering, vejret og vedligeholdelse kunne ikke ændre ved dette.

Planklagenævnet fandt, at kommunen ikke havde tilsidesat kravet om naboorientering i henhold til Planloven § 35, stk. 4, og at kommunen havde overholdt sin forpligtelse til at offentliggøre tilladelsen. Nævnet bemærkede, at det alene har kompetence til at tage stilling til den påklagede afgørelse efter planloven, og at klager over sagsbehandling kan rettes til Ankestyrelsen. Spørgsmål om værdiforringelse af ejendomme er heller ikke omfattet af nævnets kompetence.

På baggrund heraf stadfæstede Planklagenævnet Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 13. november 2015 om landzonetilladelse. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 3 år efter meddelelse, eller ikke har været udnyttet i 3 på hinanden følgende år, jf. Planloven § 56, stk. 1.

Lignende afgørelser