Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til husstandsvindmølle i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagen omhandler en klage fra Danmarks Naturfredningsforening over Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 23. oktober 2015. Kommunen havde meddelt landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på ejendommen [matrikel1], Ø. Lem By, Sdr. Lem, beliggende [adresse1].

Ejendommens og områdets karakteristika

Ejendommen er en landbrugsejendom på 1,5 ha, beliggende i landzone. Den ligger uden for områder, som i kommuneplanen er udpeget med særlige landskabelige interesser. Dog grænser ejendommen op til et område, der er udpeget som bevaringsværdigt landskab og værdifuldt kulturmiljø, samt det fredede område Øster Lem Hede. Landskabet omkring ejendommen er højtliggende og kuperet. Det nærliggende kulturmiljø, "Øster Lem hede og Løvstrup", er kendt for jernaldermarker, langdysser og en storslået udsigt over Ringkøbing Fjord.

Den ansøgte vindmølle

Der er ansøgt om opstilling af en husstandsvindmølle af typen SWP 25 kW med en totalhøjde på 25 meter. Møllen ønskes placeret 16,4 meter nord/vest for eksisterende avls- og driftsbygning.

Klagerens anbringender

Danmarks Naturfredningsforening påklagede afgørelsen med følgende hovedpunkter:

  • Møllens placering uden for det udpegede bevaringsværdige landskab vil visuelt række langt ind i dette område.
  • Der ligger fortidsminder på alle sider af den ansøgte ejendom.
  • Øster Lem Hede, der er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3 og en fredningskendelse fra 1963, er beliggende ca. 125 meter fra den ansøgte placering.
  • Den høje placering i terrænet vil give stor synlighed fra lavere liggende landskaber.
  • Området er fattigt på bygninger og høje tekniske anlæg.

Klager anmodede på denne baggrund om, at kommunens afgørelse ændres til et afslag, især med henblik på beskyttelsen af de landskabelige og kulturhistoriske værdier i området.

Kommunens begrundelse for tilladelsen

Ringkøbing-Skjern Kommune meddelte tilladelse med vilkår om, at møllen samt fundament og tekniske installationer fjernes uden udgift for kommunen, når den ikke længere er i brug. Endvidere skal møllen til hver en tid overholde bekendtgørelse om støj fra vindmøller. Kommunen vurderede, at husstandsmøllens påvirkning af de omkringliggende bevaringsværdige områder ikke var så væsentlig, at det var af afgørende betydning for beslutningen, og at forringelsen af de visuelle hensyn ikke var så betydelig, at det kunne medføre et afslag. Kommunen fastholdt denne vurdering over for Natur- og Miljøklagenævnet.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Landzoneregler og vindmøllebekendtgørelse

Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker, hvor der er planlagt for det. Reglerne skal administreres under hensyn til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri.

Nævnet bemærkede, at ifølge Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1 skal der ved planlægning for vindmøller tages omfattende hensyn til nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser. Generelt må vindmøller kun opstilles inden for områder udpeget i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 1. Dog gælder denne bestemmelse ikke for husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, jf. [Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9]. Tilknytningskravet anses for opfyldt ved en afstand på op til ca. 20 meter.

Nævnets vurdering og afgørelse

Natur- og Miljøklagenævnet lagde vægt på sin praksis, hvorefter der meddeles afslag på opstilling af husstandsmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre det på baggrund af en konkret vurdering kan udelukkes, at opstillingen vil få en væsentlig negativ indvirkning på oplevelsen af landskabet.

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Ringkøbing-Skjern Kommunes vurdering af, at det ansøgte kunne tillades. Nævnet vurderede, at tilladelsen var i overensstemmelse med nævnets praksis, og fandt ikke, at de omkringliggende landskabsudpegninger eller konkrete landskabelige hensyn talte afgørende imod placeringen. Selvom der var tale om et højtbeliggende område med flere udpegninger i nærheden, fandt nævnet ikke, at de konkrete forhold kunne føre til et andet resultat.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 23. oktober 2015 om landzonetilladelse til opstilling af husstandsvindmøllen på ejendommen [matrikel1], Ø. Lem By, Sdr. Lem, beliggende [adresse1]. Afgørelsen står således ved magt.

Lignende afgørelser