Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om påbud vedrørende ulovligt oplag i landzone
Dato
13. oktober 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Norddjurs Kommunes påbud om fjernelse af oplag for en virksomhed
Ejendommen, der er en landbrugsejendom på ca. 6 ha, ligger i landzone i det åbne land i Norddjurs Kommune. På ejendommen drives en virksomhed, hvis hovedforretning er salg af pyntegrønt, men som også forhandler planteværn og vin.
Tidligere afgørelse om oplagsplads
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) har tidligere, i juni 2013 (sag NMK-31-00808), truffet afgørelse om virksomhedens oplagsplads. Nævnet ændrede Norddjurs Kommunes lovliggørende landzonetilladelse til en oplagsplads på ca. 1.200 m² til et afslag. Begrundelsen var oplagets betydelige størrelse og placering tæt på naboskel, hvilket afstedkom gener for naboen. Nævnet vurderede, at et mindre oplag kunne placeres længere væk fra nabobebyggelse.
Kommunens tilsyn og påbud
Norddjurs Kommune foretog tilsyn på ejendommen den 18. februar, 30. marts og 6. maj 2015. Ved disse tilsyn blev det fotodokumenteret, at oplagspladsen fortsat var i anvendelse. Der blev blandt andet observeret 4 campingvogne, brænde, fliser og paller.
På baggrund af tilsynene varslede kommunen den 7. maj 2015 et påbud om fjernelse af det ulovlige oplag. Virksomheden svarede den 20. maj 2015, at der ikke var tale om et oplag af campingvogne og brænde, men derimod parkerede campingvogne og en brændestak til opvarmning.
Den 18. juni 2015 påbød kommunen virksomheden at fjerne de 4 campingvogne og andet oplag fra arealet, hvor der ikke var givet tilladelse til oplagsplads. Fristen for fjernelse blev sat til den 27. juli 2015, med henvisning til Planloven § 51, stk. 5 og Planloven § 63, stk. 1.
Virksomhedens klage til Natur- og Miljøklagenævnet
Virksomheden klagede over påbuddet til Natur- og Miljøklagenævnet. Klager fastholdt, at der ikke var tale om en oplagsplads, men en læsseplads, som havde eksisteret længe før afslaget på landzonetilladelse. Virksomheden anfægtede kommunens definition af oplag og bad om dokumentation for, at parkering af campingvogne og opbevaring af brænde var ulovligt.
Virksomhedens advokat uddybede klagepunkterne og anførte blandt andet:
- Sagen var en nabostrid, hvor kommunen havde taget naboens parti.
- Luftfotos, som kommunen henviste til, var ikke tilstrækkeligt dokumenteret og kunne ikke afklare etableringstidspunktet for læssepladsen, som ifølge advokaten var til stede ved klagers overtagelse.
- Kommunens påbud var i strid med offentligretlige regler, herunder forvaltningslovens regler om sagsbehandling og afgørelse, samt principperne om proportionalitet og ligebehandling.
- Subsidiært blev det anført, at der var tale om et mindre og ikke skæmmende oplag, som ikke krævede landzonetilladelse i henhold til Planloven § 37, stk. 2. Parkerede campingvogne og en brændestabel til opvarmning blev anset for at være under en bagatelgrænse.
- Problemet med nabogener var løst via en hegnssynskendelse, hvilket gjorde kommunens handling til procedurefordrejning.
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) traf afgørelse i sagen efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med tilsynsafgørelser efter planloven. Dette inkluderer spørgsmål om en afgørelses hjemmel i loven og overholdelse af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger.
Kommunens tilsynsforpligtelse og lovgrundlag
Nævnet bemærkede, at kommunen efter Planloven § 51, stk. 1 har pligt til at påse overholdelsen af planloven og skal foranledige ulovlige forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning, jf. Planloven § 51, stk. 5. Det påhviler desuden den til enhver tid værende ejer af en ejendom at berigtige et ulovligt forhold, jf. Planloven § 63, stk. 1.
Landzonebestemmelser for oplag
NMK henviste til Planloven § 35, stk. 1, som fastslår, at ny bebyggelse eller ændret anvendelse af ubebyggede arealer i landzone kræver kommunal tilladelse. Dog kan der i tilknytning til eksisterende bygninger etableres et mindre, ikke skæmmende oplag uden tilladelse efter kommunens nærmere bestemmelse, jf. Planloven § 37, stk. 2. Planloven § 37, stk. 1 omhandler anvendelse af overflødige driftsbygninger til erhverv.
Nævnets vurdering af oplaget
NMK lagde til grund, baseret på kommunens fotos fra tilsyn, at virksomheden fortsat anvendte arealet til oplag af en rød trailer, 4 campingvogne, brænde, betonfliser og stakke af paller i perioden fra februar til juni 2015.
Nævnet fandt, at virksomhedens oplag, som var placeret uden tilknytning til ejendommens bygninger, var af en størrelsesorden, der oversteg grænsen for et "mindre ikke skæmmende oplag" i henhold til Planloven § 37, stk. 2. Da der ikke var meddelt landzonetilladelse til oplaget, havde kommunens påbud hjemmel i planloven.
Afvisning af klagers øvrige anbringender
NMK fandt ikke grundlag for at antage, at kommunens påbud var udtryk for usaglig forskelsbehandling, eller at det var i strid med proportionalitetsprincippet, værdispildsbetragtninger eller andre offentligretlige regler.
Afgørelse
Natur- og Miljøklagenævnet kunne på denne baggrund ikke give medhold i klagen og opretholdt Norddjurs Kommunes afgørelse af 18. juni 2015 om påbud om at fjerne 4 campingvogne og andet oplag på den omhandlede ejendom. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Lignende afgørelser