Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til husstandsvindmølle i Norddjurs Kommune
Dato
22. september 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om opstilling af en husstandsmølle på en ejendom i Norddjurs Kommune
Sagen omhandler en ansøgning om landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på en landbrugsejendom i Norddjurs Kommune. Ejendommen, der er på ca. 79 ha, ligger i landzone og er udpeget som bevaringsværdigt landskab ("Gl. Estrup Herregårdslandskab") og værdifuldt kulturmiljø ("Gl. Estrup") i Kommuneplan 2013. Desuden ligger ejendommen inden for skovbyggelinjen for Helligbjerg skov.
Ansøgningens baggrund og placering
Der blev ansøgt om opstilling af en husstandsvindmølle med en tårnhøjde på 20,96 m og en totalhøjde på 24,99 m. Møllen skulle placeres nordøst for og i tilknytning til den eksisterende bebyggelse på ejendommen. Norddjurs Kommune foretog nabohøring i en radius af 750 m, uden at modtage bemærkninger.
Norddjurs Kommunes vurdering og tilladelse
Kommunen foretog den 18. marts 2015 en konkret vurdering af de landskabelige konsekvenser. Denne vurdering konkluderede, at møllen ville ødelægge oplevelsen af det velbevarede kulturhistoriske miljø, herunder oplevelsen af de højtliggende gravhøje i området, og ville være i strid med landskabelige hensyn, herunder Naturbeskyttelseslovens § 17 (skovbyggelinje) og landzonebestemmelserne. På trods af denne vurdering besluttede Miljø- og Teknikudvalget den 5. maj 2015 at meddele tilladelse.
Norddjurs Kommune meddelte den 19. maj 2015 en ny landzonetilladelse til opstilling af husstandsvindmøllen, denne gang med en placering inden for skovbyggelinjen. Tilladelsen blev givet på følgende betingelser:
- Møllen placeres maks. 20 m fra eksisterende bebyggelse og minimum 2,5 m fra vingespids til naboskel (tårncentrum minimum 6,05 m fra naboskel).
- Rotorblade og møllehat etableres i lysegrå for at minimere kontrasten til himlens farve.
- Møllehatten opsættes uden reklametekst.
- Møllen nedtages senest 1 år efter, at den er taget ud af brug.
Kommunen begrundede afgørelsen med, at placeringen var i overensstemmelse med de hensyn, der skal varetages efter Planloven § 35, stk. 1. Kommunen vurderede, at placeringen ca. 10 m inden for skovbyggelinjen var inden for bagatelgrænsen i forhold til den 300 meter store beskyttelseszone til nærmeste skov.
Klagerne til Natur- og Miljøklagenævnet
Afgørelsen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening, Lokalafdeling Norddjurs, samt to museer. Klagerne anførte, at husstandsvindmøllen ville fremstå som et meget højt og dominerende landskabselement, der ville forringe områdets naturmæssige, kulturhistoriske og rekreative landskabsværdier. De henviste til kommunens egen indledende vurdering, der konkluderede en negativ påvirkning af det velbevarede kulturhistoriske miljø og de højtliggende gravhøje. Museerne fremhævede især områdets unikke herregårdsmiljø og den velbevarede husmandskoloni Lundby, som møllen ville forstyrre. Et af museerne undrede sig desuden over ikke at være blevet hørt, da de ofte høres i sager vedrørende herregårdenes kulturmiljø.
Norddjurs Kommunes bemærkninger til klagerne
Norddjurs Kommune fastholdt, at sagen var fuldt belyst, og at nabohøringen havde været tilstrækkelig. Kommunen bemærkede, at det klagende museum lå ca. 1,5 km fra møllen og derfor ikke var screenet til høringslisten. Kommunen gentog sin vurdering af, at placeringen var i overensstemmelse med planlovens hensyn, herunder udpegningen af værdifuldt kulturmiljø og bevaringsværdigt landskab.
Natur- og Miljøklagenævnet ændrede Norddjurs Kommunes afgørelse af 19. maj 2015 om landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle til et afslag. Afgørelsen blev truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.
Nævnets vurdering af høring
Nævnet vurderede, at Norddjurs Kommune ikke havde begået en høringsfejl ved at undlade at høre det klagende museum, da museet lå ca. 1,5 km fra den ansøgte placering, hvilket var uden for den normale høringsradius for naboer, som defineret i Planloven § 35, stk. 4.
Vurdering af landskabelige hensyn
Et flertal af Natur- og Miljøklagenævnets medlemmer fandt, at der ikke burde meddeles landzonetilladelse til opførelse af den ansøgte husstandsvindmølle. Flertallet lagde vægt på, at ejendommen ligger i et område, der i kommuneplanen er udpeget som bevaringsværdigt landskab og værdifuldt kulturmiljø. Nævnet henviste til sin praksis om, at der normalt meddeles afslag på opstilling af husstandsvindmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre det konkret kan udelukkes, at møllen vil have en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen. En husstandsvindmølle af den ansøgte størrelse ville efter flertallets opfattelse påvirke landskabet negativt og ikke harmonere med kommuneplanens udpegninger. De klare landskabelige forhold talte afgørende imod en tilladelse.
Præcedensvirkning
Hensynet til den uheldige præcedensvirkning, en tilladelse ville kunne få for lignende ansøgninger om opsætning af husstandsvindmøller i området eller tilsvarende ansøgninger andre steder med landskabelige interesser, indgik tillige i nævnets vurdering.
Et mindretal af nævnets medlemmer stemte for at stadfæste Norddjurs Kommunes landzonetilladelse. I overensstemmelse med flertallet blev kommunens afgørelse ændret til et afslag.
Lignende afgørelser