Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til maskinhus/garage i Nyborg Kommune
Dato
12. februar 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om et maskinhus/garage på en landbrugsejendom i Nyborg Kommune
Sagen omhandler en klage over Nyborg Kommunes afgørelse om at meddele landzonetilladelse til opførelse af et maskinhus/garage på 80 m² på en landbrugsejendom i Kissendrup By, Flødstrup. Ejendommen, der er på ca. 2,5 ha og ligger i landzone, inkluderer ca. 1,8 ha fredskov. Ejeren ønskede at erstatte en nedrevet carport på 80 m² med det nye maskinhus/garage, som skulle opføres sammenbygget med et eksisterende maskinhus ca. 40 m fra den trelængede gårdbebyggelse.
Ejendommens eksisterende forhold
Ejendommen består af et stuehus på 213 m², tre driftsbygninger på samlet 445 m², en carport på 80 m² (nu nedrevet) og to udhuse på henholdsvis 21 m² og 15 m². Den ligger uden for områder udlagt med landskabelige og kulturhistoriske interesser ifølge Nyborg Kommuneplan 2013.
Kommunens afgørelse og begrundelse
Nyborg Kommune meddelte landzonetilladelse den 20. april 2015 i henhold til Planlovens § 35, stk. 1. Kommunen vurderede, at tilladelsen ikke stred mod planlovens intentioner for landzoneudvikling, da der var tale om erstatningsbyggeri. Kommunen fandt dog, at maskinhuset/garagen ikke var erhvervsmæssigt nødvendigt for ejendommens drift, idet den i forvejen havde en stor bygningsmasse (445 m² driftsbygninger og 36 m² udhuse), et begrænset jordtilliggende på ca. 2,4 ha, og den primære drift var skovbrug.
Klagen fra Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Naturfredningsforening, Lokalafdelingen Nyborg (DN), påklagede afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet. DN gjorde gældende, at tilladelsen ville stride mod planlovens intentioner og kunne skabe uheldig præcedens for ikke-erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri. DN henviste til nævnets praksis om, at der normalt ikke gives tilladelse til ikke-erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri på 100 m² eller derover uden særlige omstændigheder, som DN mente ikke forelå i denne sag. DN efterlyste også oplysninger om maskinhusets/garagens anvendelse.
Kommunens og ansøgers bemærkninger
Nyborg Kommune oplyste, at maskinhuset/garagen skulle anvendes til opbevaring af ejendommens maskiner og biler, da de eksisterende driftsbygninger var indrettet til tømrerværksted. Ansøger forklarede, at den nedrevne carport var lovligt opført og væltede i en storm, og at det nye byggeri skulle rumme traktor og maskiner til vedligeholdelse af ejendommens jordtilliggende. Ansøger var uforstående over for, at byggeriet ikke blev anset for nødvendigt, og at sagen skulle skabe præcedens.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet bemærkede, at afgørelsen er endelig og ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af nævnet i henhold til Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 5, stk. 1.
Vurdering af erhvervsmæssig nødvendighed
Nævnet understregede, at landzonereglerne har til formål at forhindre byspredning og sikre planlagt bymæssig udvikling. Byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for en landbrugsejendoms drift, kræver ikke landzonetilladelse, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 3. Dog kræves tilladelse for beliggenhed og udformning, hvis byggeriet opføres uden tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer, jf. Planlovens § 36, stk. 2.
Nævnet var enig med Nyborg Kommune i, at det ansøgte maskinhus/garage ikke var erhvervsmæssigt nødvendigt for ejendommens drift. Dette blev begrundet med ansøgers oplysninger om anvendelse til biler, den eksisterende bygningsmasse på 481 m² og ejendommens begrænsede jordtilliggende på ca. 2,4 ha.
Vurdering af garager, carporte og udhuse
Det ansøgte maskinhus/garage var ikke omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Planlovens § 36, stk. 1, nr. 7, da arealet på 80 m² overstiger de tilladte 50 m² for garager og carporte uden tilladelse. Derfor krævede byggeriet landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1.
Nævnet bemærkede, at der efter praksis kan gives tilladelse til udhuse og garager i størrelsesordenen 50-100 m², men at der ikke gives tilladelse til bygninger på 100 m² og derover uden særlige omstændigheder. Selvom erstatningsbyggeri normalt forudsætter samme placering, udformning og anvendelse, og placeringen i denne sag var væsentligt ændret, indgik det med betydelig vægt, at en bygning med tilsvarende areal/volumen og anvendelse blev nedrevet.
Konkret vurdering og afgørelse
Nævnet foretog en konkret vurdering, hvor især de landskabelige hensyn blev inddraget. Nævnet lagde vægt på følgende faktorer:
- Maskinhuset/garagen er mindre end 100 m².
- Det ønskes opført ved et allerede eksisterende lovligt maskinhus.
- Placeringen er tættere på den trelængede gårdbebyggelse end det eksisterende maskinhus, hvilket forhindrer yderligere spredning af bygningerne på ejendommen.
På baggrund af disse overvejelser besluttede Natur- og Miljøklagenævnet enstemmigt at stadfæste Nyborg Kommunes afgørelse af 20. april 2015 om landzonetilladelse til at opføre et maskinhus/garage på 80 m² på [adresse1].
Lignende afgørelser