Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til ændring af ferielejligheder til helårsboliger

Dato

23. september 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om afslag til statusændring fra sommerhus til helårsbolig i Syddjurs

En ansøger klagede til Natur- og Miljøklagenævnet over Syddjurs Kommunes afslag på en landzonetilladelse. Ansøgningen vedrørte en ændring af status for fire eksisterende ferielejligheder til helårsboliger på en ejendom i landzone.

Ejendommens beliggenhed og historik

Ejendommen, beliggende ca. 2 km syd for Ebeltoft, ligger i landzone og tæt ved to sommerhusområder. Den er desuden placeret inden for kystnærhedszonen og er udpeget som et landskabeligt interesseområde i Kommuneplan 2013 for Syddjurs Kommune. I 1998 fik ejendommen en landzonetilladelse fra Århus Amt til at indrette fire ferielejligheder i en overflødiggjort driftsbygning. Ansøger overtog ejendommen i 2008.

Ansøgers argumenter

Ansøger argumenterede for, at der burde meddeles landzonetilladelse på vilkår, eventuelt med forbud mod tilbygning, da der ikke var ansøgt om til- eller ombygning. Det blev fremhævet, at lejlighederne allerede var renoveret og opfyldte kravene til helårsboliger med isolerede ydervægge, termoruder, gulvvarme og jordvarme. Ansøger påpegede, at nærmeste nabo var et helårshus ca. 100 meter væk, og fire andre helårsboliger lå inden for 250 meters afstand. Det blev anført, at en statusændring ikke ville genere nogen, og at det var uforståeligt, at den blev behandlet som opførelse af en ny bolig i det åbne land.

Kommunens afslag og begrundelse

Syddjurs Kommune afslog ansøgningen med den begrundelse, at en tilladelse til fire helårsboliger ville stride mod de hensyn, som landzonebestemmelserne skal varetage. Kommunen fandt ikke, at der var særlige forhold, der kunne begrunde en tilladelse, da ejendommen ligger uden for planlagt område.

Odense Kommune oplyste på forespørgsel fra Natur- og Miljøklagenævnet, at hverken tidligere eller nuværende ejer havde ansøgt om tilladelse til indretning af en helårsbolig i den tidligere driftsbygning i medfør af Planloven § 37, stk. 1.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Syddjurs Kommunes afslag på landzonetilladelse til at ændre status for fire ferielejligheder til helårsboliger. Nævnet fandt sagen tilstrækkeligt oplyst og så ingen grund til at besigtige ejendommen.

Nævnets vurdering af landzonebestemmelserne

Nævnet henviste til Planloven § 35, stk. 1, som fastslår, at ændret anvendelse af bebyggelse i landzone kræver tilladelse fra landzonemyndigheden. Dette gælder også for en statusændring fra fritidshus til helårsbolig, selv uden bygningsmæssige ændringer. Afgørelsen blev truffet på baggrund af planmæssige og landskabelige hensyn, og nævnet lagde stor vægt på lovens almene formål om at modvirke byspredning og hindre spredt og uplanlagt bebyggelse i det åbne land.

Kriterier for statusændring og nævnets konklusion

Nævnet fremhævede, at etablering af yderligere helårsboliger i landzone som hovedregel bør ske efter nærmere planlægning og ikke via enkeltstående landzonetilladelser. I uplanlagte områder er udgangspunktet, at der ikke meddeles tilladelse til at ændre anvendelsen af et fritidshus til helårsbeboelse. En undtagelse kan være, hvis fritidshuset tidligere har været en helårsbolig, hvilket ikke var tilfældet her, da ferielejlighederne var indrettet i en tidligere driftsbygning.

Nævnet lagde vægt på følgende kriterier ved vurderingen af, om en konvertering fra fritidshus til helårsbolig bør tillades:

KriteriumBeskrivelse
Oprindeligt helårshusOm der er tale om et oprindeligt helårshus, som i nyere tid er overgået til sommerhus, og længden af den periode, hvor huset ikke har været anvendt til helårsbeboelse.
Nærhed til helårshuseOm sommerhuset ligger omgivet af flere helårshuse i nær afstand.
LighedshensynOm der er andre sommerhuse i området, som ud fra lighedshensyn også vil have krav på helårsstatus.
Potentiale for udvidelseAt en tilladelse til statusændring på sigt vil kunne medføre, at der opføres et væsentligt større hus, uanset at ansøgningen kun indebærer begrænsede eller ingen bygningsmæssige tiltag, jf. Planloven § 36, stk. 1, nr. 9, hvorefter et helårshus kan udvides op til 250 m2 uden landzonetilladelse.
Husets størrelseHusets nuværende størrelse.

På baggrund af en samlet vurdering fandt Natur- og Miljøklagenævnet ikke grundlag for at tilsidesætte Syddjurs Kommunes afgørelse. Nævnet lagde vægt på, at de fire ferielejligheder var opført og registreret som sådanne i en overflødiggjort driftsbygning i 1998 og siden da var blevet benyttet som ferielejligheder. Det blev også fremhævet, at ejendommen ligger uden for planlagt område i et landskabeligt interesseområde, hvor en tilladelse ville stride mod planlovens landzonebestemmelser. Endelig indgik hensynet til den præcedens, en tilladelse ville skabe for fremtidige ansøgninger i området og i tilsvarende sager.

Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62.

Lignende afgørelser