Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om påbud om fjernelse af ulovligt oplag af campingvogne i Ishøj Kommune
Dato
14. marts 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om påbud om fjernelse af oplag af campingvogne i Ishøj Kommune
Sagen omhandler et påbud fra Ishøj Kommune om fjernelse af et ulovligt oplag af campingvogne på en ejendom beliggende i landzone. Ejendommen, et fritidslandbrug på knap 2,5 ha, er placeret i den grønne kile ifølge Fingerplan 2007 og er i forslag til Kommuneplan 2014 udlagt som erhvervsområde for transport- og distributionsvirksomheder.
Baggrund for Sagen
Ejendommens ejere købte gården i 2003 med det formål at opbevare campingvogne for campister. Ifølge klagerne oplyste kommunen ved købet, at kun lastbiler var forbudt på ejendommen, men dette er ikke dokumenteret skriftligt. Efter cirka et år modtog ejerne besked om at fjerne campingvognene, hvilket indledte en langvarig sag.
Kommunens Forløb og Begrundelse
Ishøj Kommune har gentagne gange siden 2007 meddelt afslag på landzonetilladelse til oplaget og udstedt påbud om fjernelse. Sagen har inkluderet:
- Afslag på landzonetilladelse i 2007 med frist for fjernelse.
- Politianmeldelse i 2009, efter at oplaget ikke var fjernet ved lejeaftalernes udløb. Sagen måtte dog genstartes, da kommunen havde behandlet den efter en forkert bestemmelse i planloven.
- Nyt varsel om påbud i 2010, efterfulgt af endnu et afslag på landzonetilladelse og politianmeldelse i 2011.
- I 2013 blev ejeren idømt en bøde på 10.000 kr. ved Retten i Glostrup for overtrædelse af Planlovens § 35, stk. 1.
- Sagen blev genoptaget i april 2013, og et nyt påbud om fjernelse blev meddelt den 2. december 2013 med frist til den 2. januar 2014.
Kommunen har begrundet påbuddet med, at oplaget af campingvogne, der dækker et areal på ca. 6.000 m2, er synligt fra offentlig vej og ikke har tilknytning til den erhvervsmæssige anvendelse af ejendommen i øvrigt. Kommunen vurderer, at oplaget ikke falder ind under anvendelseskategorien for transport- og distributionsvirksomheder, som området er udlagt til i Fingerplan 2013. Derudover opfylder oplaget ikke betingelserne for et "mindre, ikke skæmmende oplag" i henhold til Planlovens § 37, stk. 2, da det hverken er mindre, ikke-skæmmende eller tilknyttet en virksomhed omfattet af Planlovens § 37.
Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet
Ejendommens ejere påklagede kommunens afgørelse til Natur- og Miljøklagenævnet. Klagerne fastholdt, at de oprindeligt købte ejendommen med henblik på opbevaring af campingvogne, og at kommunen havde givet mundtlig accept. De henviste også til, at området nu er udlagt til erhvervsformål, hvilket de mente burde muliggøre oplaget. Klagerne ønskede et møde med nævnet for at redegøre for sagen.
Natur- og Miljøklagenævnet har behandlet klagen over Ishøj Kommunes påbud om fjernelse af oplag af campingvogne. Nævnet vurderede sagen på baggrund af det fremsendte materiale og luftfotos, og fandt sagen tilstrækkeligt oplyst.
Nævnets Vurdering af Retlige Spørgsmål
Nævnet har behandlet sagen som et retligt spørgsmål i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, specifikt om et oplag af campingvogne i landzone kræver landzonetilladelse.
Nævnet fastslog, at ifølge Planlovens § 35, stk. 1, kræver ændret anvendelse af ubebyggede arealer landzonetilladelse. Formålet med landzonebestemmelserne er at forhindre uplanlagt arealanvendelse og beskytte landskabelige og jordbrugsmæssige værdier.
Det blev yderligere vurderet, at oplaget ikke opfylder betingelserne i Planlovens § 37, stk. 1 og Planlovens § 37, stk. 2, som tillader etablering af mindre, ikke-skæmmende oplag uden landzonetilladelse i tilknytning til overflødiggjorte driftsbygninger. Nævnet fandt, at det omhandlede oplag af campingvogne er permanent, ikke tilknyttet en virksomhed omfattet af Planlovens § 37, og kan ikke betegnes som "mindre, ikke skæmmende".
Afgørelse
På baggrund af ovenstående konkluderede Natur- og Miljøklagenævnet, at oplaget af campingvogne kræver landzonetilladelse, og da en sådan ikke er meddelt, er der tale om et ulovligt forhold. Kommunen er som tilsynsmyndighed forpligtet til at foranledige ulovlige forhold lovliggjort, medmindre de har underordnet betydning, jf. Planlovens § 51, stk. 5. Det påhviler desuden den til enhver tid værende ejer at berigtige et ulovligt forhold, jf. Planlovens § 63, stk. 1.
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede derfor Ishøj Kommunes afgørelse af 2. december 2013 om påbud om fjernelse af oplag af campingvogne. Ishøj Kommune skal fastsætte en ny frist for lovliggørelse af forholdet.
Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62.
Lignende afgørelser