Command Palette

Search for a command to run...

Sag om fakturering af erotiske tjenester baseret på vis-nummer funktion - overtrædelse af markedsføringsloven

Dato

20. oktober 2004

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Claus JepsenKaj SchouMichael B. ElmerPeter Møgelvang-HansenRut Jørgensen

Parter

Forbrugerombudsmanden (advokat Katrine de Neergaard)
modNordic Media ApS (adv. Rolf Ussing)

Sagen omhandlede Forbrugerombudsmandens påstande mod Nordic Media ApS, der udsendte fakturaer for internet- og telefoniske sextjenester baseret alene på vis-nummer funktionen. Forbrugerombudsmanden gjorde gældende, at denne praksis var i strid med god markedsføringsskik og vildledende, da vis-nummer funktionen ikke sikrer identiteten eller alderen på brugeren, og der ikke var indgået en aftale med telefonabonnenten.

Baggrund for fakturering

Nordic Media ApS fakturerede på baggrund af samarbejdsaftaler med tyske internetudbydere. Adgang til de erotiske tjenester krævede valg af betalingsmetode (kreditkort eller telefonregning) og download af filer. En informationsboks informerede om priser, ansvarlig udbyder, og at danske kunder ville blive debiteret af Nordic Media. Boksen advarede også mod brug af personer under 18 år eller uden telefonabonnentens tilladelse, men brugere kunne blot klikke 'ok' eller 'Yes next' for at fortsætte.

Forbrugerklager og foreløbigt forbud

Forbrugerombudsmanden modtog en række klager fra forbrugere, der havde modtaget fakturaer for tjenester, de ikke havde bestilt eller godkendt. Eksempler inkluderede fakturaer for opkald foretaget, mens abonnenten var bortrejst, eller hvor en mindreårig i husstanden angiveligt havde brugt tjenesten uden samtykke.

Den 6. oktober 2003 nedlagde Forbrugerombudsmanden et foreløbigt forbud mod Nordic Media ApS, der forbød:

  • Udsendelse af regninger (og rykkere) baseret på vis-nummer funktionen, medmindre der var indgået forudgående aftale med telefonabonnenten, og Nordic Media havde bevis herfor.
  • Indgåelse af aftaler med personer under 18 år.

Sø- og Handelsretten opretholdt det foreløbige forbud den 13. oktober 2003. Efter opretholdelsen udsendte Nordic Media dog 28 standardskrivelser (Standardskrivelse I), som retten senere vurderede som rykkere, til forbrugere, der havde klaget over fakturaer. Denne skrivelse fastholdt kravet om betaling og truede med rykkergebyr og renter.

Nordic Medias forsvar

Nordic Media ApS argumenterede for, at vis-nummer funktionen var et tilstrækkeligt identifikationsmiddel, og at den omstændelige adgangsprocedure på hjemmesiderne udgjorde en aftaleindgåelse. De mente, at telefonabonnenten hæfter for husstandens forbrug og selv skal træffe foranstaltninger for at begrænse adgangen til visse hjemmesider/telefonnumre. De påstod, at de ikke havde handlet i strid med god markedsføringsskik og ikke havde forsæt til at udsende rykkere, idet standardskrivelserne var svar på kundeforespørgsler.

Sø- og Handelsretten fandt, at Nordic Media ApS's faktureringspraksis var i strid med Markedsføringsloven § 1 og Markedsføringsloven § 2, stk. 1.

Rettens vurdering

Retten fastslog, at vis-nummer funktionen ikke er tilstrækkelig til at identificere brugeren eller dennes alder, og at informationsboksene let kunne omgås. Der var ikke indgået en forudgående eller stiltiende aftale med telefonabonnenterne om brug af tjenesterne. Nordic Media havde derfor intet retligt grundlag for at opkræve beløb fra abonnenter, der ikke selv havde brugt eller vedgik at have brugt tjenesterne.

Udsendelsen af fakturaer uden retligt grundlag blev anset for at være i strid med god markedsføringsskik (Markedsføringsloven § 1). Desuden var fakturaerne vildledende, da de gav indtryk af en betalingsforpligtelse, der ikke eksisterede, og var egnet til at påvirke modtageren til at betale og dermed indgå en efterfølgende aftale. Dette udgjorde en overtrædelse af Markedsføringsloven § 2, stk. 1.

Afgørelse

Retten stadfæstede det foreløbige forbud, som Forbrugerombudsmanden havde nedlagt den 6. oktober 2003, som endeligt. Nordic Media ApS blev pålagt at:

  • Skriftligt orientere forbrugere, der havde modtaget ubetalte, under protest betalte eller fejlbetalte regninger, om at de kun var forpligtet til at betale, hvis de selv eller en anden med deres samtykke havde bestilt tjenesten.

Retten fandt endvidere, at Nordic Media ApS forsætligt havde overtrådt det foreløbige forbud ved at udsende 28 standardskrivelser (Standardskrivelse I) efter rettens opretholdelse af forbuddet. Disse skrivelser blev vurderet som rykkere for betaling. For denne overtrædelse, jf. Retsplejeloven § 651 og Markedsføringsloven § 21, blev Nordic Media ApS idømt en bøde på 50.000 kr.

Nordic Media ApS blev desuden pålagt at betale 500 kr. i sagsomkostninger til Forbrugerombudsmanden.

Anket 3. november 2004 til Højesteret j.nr. 487/04. Sagen er sluttet i Højesteret den 3. juni 2005.

Lignende afgørelser