Lovforslag om opgaveflytning, national sundhedsplan og nærsundhedsplaner m.v.
Myndighed
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Publiceringsdato
4. juni 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Sundhed
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2026
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Dette lovforslag udmønter centrale dele af Aftale om en sundhedsreform 2024. Formålet er at skabe et mere sammenhængende, nært og borgerrettet sundhedsvæsen ved at justere opgavefordelingen mellem kommuner og regioner, indføre nye planlægningsværktøjer og fokusere regionernes rolle.
Hovedpunkter i lovforslaget
1. Opgaveflytning fra kommuner til regioner
For at skabe et mere samlet og specialiseret ansvar flyttes en række sundhedsopgaver fra kommunerne til regionerne med virkning fra 1. januar 2027. Dette omfatter:
- Patientrettet forebyggelse: Tilbud til borgere med kroniske sygdomme.
- Akutsygepleje: Den mest specialiserede del af den kommunale sygepleje.
- Dele af genoptræningen: Genoptræning og rehabilitering på specialiseret niveau.
- Midlertidige pladser: Ansvaret for borgere på midlertidige pladser, herunder akutpladser, overgår til regionerne.
2. Etablering af Sundheds- og Omsorgspladser
Der oprettes nye sundheds- og omsorgspladser i regionalt regi. Disse pladser er vederlagsfrie for borgerne og skal tilbyde et midlertidigt ophold til personer med behov for sundhedsfaglige indsatser, der ikke kræver sygehusindlæggelse, men er for komplekse til at blive varetaget i eget hjem. Dette skal sikre ensartet og høj kvalitet på tværs af landet.
3. National Sundhedsplan og Nærsundhedsplaner
Lovforslaget introducerer en ny planlægningsstruktur for at sikre en fælles strategisk retning:
- National Sundhedsplan: Indenrigs- og sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte en national plan, der skal guide udviklingen af sundhedsvæsenet, styrke det nære sundhedsvæsen og sikre en bedre geografisk fordeling af ressourcer.
- Nærsundhedsplaner: De nye sundhedsråd forpligtes til at udarbejde lokale nærsundhedsplaner, der konkretiserer den nationale plan og beskriver omstillingen og udbygningen af det nære sundhedsvæsen i deres område.
4. Økonomi og Finansiering
Opgaveflytningen er samlet set udgiftsneutral. Der flyttes 4,208 mia. kr. (2025-priser) fra det kommunale bloktilskud til det regionale sundhedsbudget. Fordelingen er som følger:
Område | Kommuner (Milliarder kr.) | Regioner (Milliarder kr.) |
---|---|---|
Patientrettet forebyggelse | -0,432 | +0,432 |
Akutsygepleje | -0,424 | +0,424 |
Specialiseret rehabilitering | -0,438 | +0,438 |
Specialiseret genoptræning | -0,100 | +0,100 |
Avanceret genoptræning | -0,016 | +0,016 |
Sundheds- og omsorgspladser | -2,798 | +2,798 |
I alt | -4,208 | +4,208 |
Der etableres desuden en statslig styringsmekanisme, der via tilskud skal understøtte regionernes medfinansiering af kommunale sundhedsindsatser.
5. Bortfald af øvrige regionale opgaver
For at fokusere regionernes kerneopgave på sundhedsområdet, afskaffes en række af deres nuværende opgaver inden for:
- Miljø og planlægning: F.eks. mægling i sager om vandforsyning og adgang til at fremsætte forslag til landsplanlægning.
- Uddannelse: Muligheden for at yde udviklingstilskud baseret på regionale udviklingsstrategier bortfalder.
- Erhvervsfremme: Regionernes opgaver vedr. regionale udviklingsstrategier og deres repræsentation i erhvervsfremmebestyrelser ophører.
- Kultur: Regionernes mulighed for at igangsætte kulturbegivenheder bortfalder.
Ikrafttrædelse
Loven træder i kraft den 1. januar 2026. De centrale dele af lovforslaget, herunder opgaveflytningen og etableringen af de nye pladser, træder dog først i kraft den 1. januar 2027. Pligten til at have en nærsundhedsplan får virkning fra 1. april 2027.
Lignende afgørelser