Command Palette

Search for a command to run...

Udkast til bekendtgørelse om regulering af NOx-emissioner fra marine dieselmotorer og NOx-emissionskontrolområder

Myndighed

Miljøstyrelsen

Publiceringsdato

5. marts 2025

Område

Miljø

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

20. maj 2025

Tilknyttede dokumenter

Udkast til NOx bekendtgørelse

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Bekendtgørelsen implementerer internationale MARPOL-regler (Annex VI) for at begrænse udledningen af nitrogenoxid (NOx) fra skibsmotorer.
  • Der indføres tre emissionsklasser (Klasse I, II og III) med specifikke grænseværdier for NOx, som afhænger af skibets byggeår og motorens omdrejningstal.
  • Nordsøen og Østersøen udpeges som NOx-emissionskontrolområder (NECA), hvor de strengeste krav (Klasse III) gælder for skibe bygget efter 1. januar 2021.
  • Reglerne omfatter marine dieselmotorer med en effekt på over 130 kW på både danske skibe og udenlandske skibe i dansk søterritorium.
  • Bekendtgørelsen fastsætter krav til udskiftning og væsentlige ændringer af motorer, så de lever op til gældende emissionsniveauer.
  • Der gives mulighed for dispensation til afprøvning af nye emissionsreducerende teknologier.
  • Overtrædelse af reglerne kan medføre bøde eller fængsel i op til to år.
  • Bekendtgørelsen træder i kraft den 20. maj 2025.
  • Denne bekendtgørelse har til formål at implementere internationale regler fra MARPOL-konventionens Annex VI for at reducere luftforurening fra skibsfarten. Den fastsætter bindende regler for udledning af nitrogenoxider (NOx) fra marine dieselmotorer.

    Formål og Anvendelsesområde

    Bekendtgørelsen gælder for danske skibe samt udenlandske skibe, der opererer i dansk søterritorium og eksklusive økonomiske zoner. Den finder anvendelse på marine dieselmotorer med en effekt på over 130 kW. Visse motorer er undtaget, herunder nødgeneratorer, motorer på orlogsskibe i ikkekommerciel tjeneste og motorer, der er nødvendige for skibets sikkerhed.

    NOx-Emissionsgrænseværdier og Kontrolområder

    Bekendtgørelsen indfører tre niveauer af emissionskrav, kendt som Klasse I, II og III, som er differentieret efter skibets byggeår.

    KlasseGælder for skibe byggetGrænseværdi (Eksempel ved >2000 rpm)
    Klasse I1. jan 2000 - 31. dec 20109,8 g/kWh
    Klasse IIFra 1. jan 20117,7 g/kWh
    Klasse IIIFra 1. jan 2016/2021 (i NECA)2,0 g/kWh

    De strengeste krav, Klasse III, gælder for skibe, der opererer i særligt udpegede NOx-emissionskontrolområder (NECA). For Danmark omfatter dette:

    • Nordsøen og Østersøen: Gælder for skibe bygget den 1. januar 2021 eller senere.
    • Nordamerikanske og caribiske områder: Gælder for skibe bygget den 1. januar 2016 eller senere.

    Ændring af motorer

    Ved udskiftning eller væsentlig ændring af en motor på et skib bygget efter år 2000, skal den nye eller ændrede motor som minimum leve op til de emissionskrav, der var gældende på skibets byggetidspunkt. Ved udskiftning skal motoren som udgangspunkt opfylde de skrappeste Klasse III-krav, men der kan dispenseres til Klasse II.

    Undtagelser og Tilsyn

    Der er midlertidige undtagelser for skibe, der sejler til og fra værft i et NECA-område for reparation eller ombygning. Miljøstyrelsen kan desuden meddele dispensation til forsøg med nye emissionsreducerende teknologier. Tilsynet med bekendtgørelsens overholdelse varetages af Miljøstyrelsen, bl.a. i forbindelse med certificering af skibes maskineri.

    Straf og Ikrafttrædelse

    Overtrædelse af bekendtgørelsens bestemmelser kan straffes med bøde. Straffen kan stige til fængsel i op til to år ved forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser, der har medført miljøskade eller økonomisk vinding. Bekendtgørelsen træder i kraft den 20. maj 2025.

    Lignende afgørelser