Udkast til bekendtgørelse om regulering af NOx-emissioner fra marine dieselmotorer og NOx-emissionskontrolområder
Myndighed
Miljøstyrelsen
Publiceringsdato
5. marts 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Miljø
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
20. maj 2025
Tilknyttede dokumenter
Denne bekendtgørelse har til formål at implementere internationale regler fra MARPOL-konventionens Annex VI for at reducere luftforurening fra skibsfarten. Den fastsætter bindende regler for udledning af nitrogenoxider (NOx) fra marine dieselmotorer.
Formål og Anvendelsesområde
Bekendtgørelsen gælder for danske skibe samt udenlandske skibe, der opererer i dansk søterritorium og eksklusive økonomiske zoner. Den finder anvendelse på marine dieselmotorer med en effekt på over 130 kW. Visse motorer er undtaget, herunder nødgeneratorer, motorer på orlogsskibe i ikkekommerciel tjeneste og motorer, der er nødvendige for skibets sikkerhed.
NOx-Emissionsgrænseværdier og Kontrolområder
Bekendtgørelsen indfører tre niveauer af emissionskrav, kendt som Klasse I, II og III, som er differentieret efter skibets byggeår.
Klasse | Gælder for skibe bygget | Grænseværdi (Eksempel ved >2000 rpm) |
---|---|---|
Klasse I | 1. jan 2000 - 31. dec 2010 | 9,8 g/kWh |
Klasse II | Fra 1. jan 2011 | 7,7 g/kWh |
Klasse III | Fra 1. jan 2016/2021 (i NECA) | 2,0 g/kWh |
De strengeste krav, Klasse III, gælder for skibe, der opererer i særligt udpegede NOx-emissionskontrolområder (NECA). For Danmark omfatter dette:
- Nordsøen og Østersøen: Gælder for skibe bygget den 1. januar 2021 eller senere.
- Nordamerikanske og caribiske områder: Gælder for skibe bygget den 1. januar 2016 eller senere.
Ændring af motorer
Ved udskiftning eller væsentlig ændring af en motor på et skib bygget efter år 2000, skal den nye eller ændrede motor som minimum leve op til de emissionskrav, der var gældende på skibets byggetidspunkt. Ved udskiftning skal motoren som udgangspunkt opfylde de skrappeste Klasse III-krav, men der kan dispenseres til Klasse II.
Undtagelser og Tilsyn
Der er midlertidige undtagelser for skibe, der sejler til og fra værft i et NECA-område for reparation eller ombygning. Miljøstyrelsen kan desuden meddele dispensation til forsøg med nye emissionsreducerende teknologier. Tilsynet med bekendtgørelsens overholdelse varetages af Miljøstyrelsen, bl.a. i forbindelse med certificering af skibes maskineri.
Straf og Ikrafttrædelse
Overtrædelse af bekendtgørelsens bestemmelser kan straffes med bøde. Straffen kan stige til fængsel i op til to år ved forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser, der har medført miljøskade eller økonomisk vinding. Bekendtgørelsen træder i kraft den 20. maj 2025.
Lignende afgørelser