Lovforslag om ophævelse af Arbejdstilsynets tavshedspligt ved samtykke i arbejdsmiljøsager
Myndighed
Arbejdstilsynet
Publiceringsdato
17. januar 2025
Kilde
HøringsportalenOmråde
Arbejdsmarked
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Dette lovforslag har til formål at ændre arbejdsmiljølovens § 79 for at give personer, der klager over arbejdsmiljøet, mulighed for frivilligt at give samtykke til, at Arbejdstilsynets særlige tavshedspligt om klagen ophæves.
Baggrund og Gældende Ret
Efter den nuværende § 79, stk. 2, i arbejdsmiljøloven har Arbejdstilsynet en absolut tavshedspligt. Det betyder, at tilsynet ikke må oplyse en arbejdsgiver om, at de har modtaget en klage, eller hvem der har klaget. Denne regel beskytter klageren mod mulige negative konsekvenser, såsom afskedigelse. Ulempen er, at Arbejdstilsynet ofte er forhindret i at bruge bevismateriale fra klagen (f.eks. fotos eller videoer af farlige arbejdsforhold), da det ville afsløre, at der er indgivet en klage. Dette kan gøre det svært at bevise overtrædelser, især hvis problemet er løst, inden tilsynet ankommer.
Hovedpunkter i Lovforslaget
Lovforslaget introducerer en ny ordning, hvor klagere kan fravige tavshedspligten. De centrale ændringer er:
Emne | Nuværende Regel (§ 79, stk. 2) | Foreslået Ændring (§ 79, stk. 3 & 4) |
---|---|---|
Tavshedspligt | Absolut og ubetinget. Arbejdstilsynet må ikke oplyse, at en klage er modtaget. | Kan ophæves ved klagers frivillige og informerede samtykke. |
Samtykke | Ikke muligt. | Muligt via en digital proces. Samtykket er uigenkaldeligt. |
Aldersgrænse | Ikke relevant. | Klager skal være fyldt 18 år for at kunne give samtykke. |
Dokumentation | Klagerens materiale (fotos, videoer) kan ikke bruges som bevis, da det ville afsløre klagen. | Klagerens materiale kan indgå i sagsbehandlingen og dokumentationsgrundlaget. |
Aktindsigt | Klagen er undtaget fra aktindsigt. | Klagen bliver omfattet af almindelige regler om aktindsigt i forvaltningsloven og offentlighedsloven. |
Betingelser for Samtykke
For at sikre at beslutningen er velovervejet, stilles der flere krav til samtykket:
- Informeret: Arbejdstilsynet skal informere klageren om konsekvenserne, herunder at klagerens identitet kan blive afsløret for arbejdsgiveren, og at samtykket ikke kan trækkes tilbage.
- Digitalt: Samtykke skal som udgangspunkt gives via en digital løsning. Borgere, der er fritaget for digital post, vil få et alternativ.
- Frivilligt: Det er helt op til klageren at beslutte, om vedkommende vil give samtykke.
Høringssvar og Overvejelser
Lovforslaget har generelt modtaget positiv opbakning fra høringsparterne, herunder arbejdsgiverorganisationer som DA og Finans Danmark, der ser det som en forbedring af retssikkerheden for virksomheder. Dog har faglige organisationer som Det Faglige Hus udtrykt bekymring for, at ansatte ikke er tilstrækkeligt beskyttet mod repressalier. De foreslog at indføre en specifik beskyttelse i loven, hvilket Beskæftigelsesministeriet har afvist med henvisning til eksisterende beskyttelse i anden lovgivning og kollektive overenskomster, samt at klageren kan undlade at give samtykke.
Ikrafttrædelse
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Lignende afgørelser