Høringsnotat om ændring af luftfartsloven: Forhøjelse af safety-afgift, nye erstatningsansvarsgrænser og præcisering af EU-/EØS-registreringsregler
Myndighed
Transportministeriet
Publiceringsdato
2. september 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2025
Tilknyttede dokumenter
Baggrund og formål
Transportministeriet har sendt et lovforslag i høring, der skal genoprette balance i safety-afgiftsordningen efter covid-19-pandemien og implementere nye internationale krav. Lovforslaget indeholder væsentlige ændringer af luftfartsloven, særligt omkring safety-afgiften, erstatningsansvarsgrænser og registreringsregler.
Hovedindhold
Safety-afgiften
- Afgiften øges gradvist fra nuværende 5 kr. til 14 kr. pr. passager i 2028
- Formålet er at udligne et underskud på ca. 225 mio. kr. og sikre fremtidig balance
- Reguleringsmekanismen ændres til årlig pris- og lønindeksregulering
- Branchen har udtrykt bekymring over stigningen og efterlyser større gennemsigtighed
Branchens reaktioner
Luftfartsselskaber og organisationer har fremført flere kritikpunkter:
- Bekymring for konkurrenceevnen pga. det øgede afgiftstryk
- Kritik af at passagerluftfarten skal finansiere tilsyn med droner og luftfragt
- Ønske om større gennemsigtighed i Trafikstyrelsens omkostninger
- Uenighed i antagelsen om, at afgiften kan overvæltes fuldt ud på passagererne
Øvrige væsentlige ændringer
- Nye erstatningsansvarsgrænser implementeres i overensstemmelse med internationale krav
- Præcisering af krav til EU-/EØS-statsborgeres registrering af luftfartøjer
- Nye regler for registrering af forskellige typer luftfartøjer
- Ændring af territorialbestemmelsen for Grønland
Ministeriets bemærkninger
Transportministeriet har fastholdt de grundlæggende elementer i lovforslaget, men har:
- Præciseret bemærkningerne om overvæltning af afgiften på passagererne
- Tydeliggjort sammenhængen mellem afgiftssatser og reguleringsmekanismen
- Understreget at underskuddet ikke skyldes manglende tilpasning under covid-19
- Fastholdt princippet om at safety-afgiften skal finansiere tilsyn med alle aktører der påvirker luftfartssikkerheden
Ikrafttrædelse
Lovens bestemmelser om erstatningsansvarsgrænser træder i kraft 28. december 2024, mens øvrige dele træder i kraft 1. januar 2025.
Lignende afgørelser