Command Palette

Search for a command to run...

Høringsnotat om ændring af luftfartsloven: Forhøjelse af safety-afgift, nye erstatningsansvarsgrænser og præcisering af EU-/EØS-registreringsregler

Myndighed

Transportministeriet

Publiceringsdato

2. september 2024

Område

Trafik og transport

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Revideret forslag til lov om ændring af lov om luftfart (ændring af safety-afgiften mv.)

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Safety-afgiften foreslås forhøjet gradvist fra 5 kr. til 14 kr. pr. passager frem mod 2028 for at udligne et underskud på ca. 225 mio. kr.
  • Luftfartsbranchens organisationer udtrykker bekymring over afgiftsforhøjelsen og efterlyser større gennemsigtighed i Trafikstyrelsens omkostninger
  • Erstatningsansvarsgrænserne for luftfartsselskaber øges med ca. 18% i overensstemmelse med internationale krav fra ICAO
  • Der indføres præciserede krav om dokumentation for EU-/EØS-statsborgeres tilknytning til Danmark ved registrering af luftfartøjer
  • Reguleringsmekanismen for safety-afgiften ændres til en årlig pris- og lønindeksregulering uden korrektion for passagerudvikling
  • Lovforslaget medfører ændringer i reglerne for registrering af forskellige typer luftfartøjer, herunder droner og ultralette fly
  • Territorialbestemmelsen for Grønland ændres, så luftfartsloven fremover skal sættes i kraft ved kongelig anordning
  • Brancheorganisationer kritiserer, at passagerluftfarten skal finansiere tilsyn med andre sektorer som droner og luftfragt
  • Baggrund og formål

    Transportministeriet har sendt et lovforslag i høring, der skal genoprette balance i safety-afgiftsordningen efter covid-19-pandemien og implementere nye internationale krav. Lovforslaget indeholder væsentlige ændringer af luftfartsloven, særligt omkring safety-afgiften, erstatningsansvarsgrænser og registreringsregler.

    Hovedindhold

    Safety-afgiften

    • Afgiften øges gradvist fra nuværende 5 kr. til 14 kr. pr. passager i 2028
    • Formålet er at udligne et underskud på ca. 225 mio. kr. og sikre fremtidig balance
    • Reguleringsmekanismen ændres til årlig pris- og lønindeksregulering
    • Branchen har udtrykt bekymring over stigningen og efterlyser større gennemsigtighed

    Branchens reaktioner

    Luftfartsselskaber og organisationer har fremført flere kritikpunkter:

    • Bekymring for konkurrenceevnen pga. det øgede afgiftstryk
    • Kritik af at passagerluftfarten skal finansiere tilsyn med droner og luftfragt
    • Ønske om større gennemsigtighed i Trafikstyrelsens omkostninger
    • Uenighed i antagelsen om, at afgiften kan overvæltes fuldt ud på passagererne

    Øvrige væsentlige ændringer

    • Nye erstatningsansvarsgrænser implementeres i overensstemmelse med internationale krav
    • Præcisering af krav til EU-/EØS-statsborgeres registrering af luftfartøjer
    • Nye regler for registrering af forskellige typer luftfartøjer
    • Ændring af territorialbestemmelsen for Grønland

    Ministeriets bemærkninger

    Transportministeriet har fastholdt de grundlæggende elementer i lovforslaget, men har:

    • Præciseret bemærkningerne om overvæltning af afgiften på passagererne
    • Tydeliggjort sammenhængen mellem afgiftssatser og reguleringsmekanismen
    • Understreget at underskuddet ikke skyldes manglende tilpasning under covid-19
    • Fastholdt princippet om at safety-afgiften skal finansiere tilsyn med alle aktører der påvirker luftfartssikkerheden

    Ikrafttrædelse

    Lovens bestemmelser om erstatningsansvarsgrænser træder i kraft 28. december 2024, mens øvrige dele træder i kraft 1. januar 2025.

    Lignende afgørelser