Reform af friplejeboliger: Nye finansieringsmuligheder, øget kapacitet og styrkede borgerrettigheder
Myndighed
Social- og Boligministeriet
Publiceringsdato
26. august 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Bolig- og bygningsforhold
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2025
Relaterede love
Tilknyttede dokumenter
Dette lovforslag udmønter en del af den politiske aftale om en reform af ældreområdet fra april 2024 og har til formål at forbedre rammerne for etablering og drift af friplejeboliger i Danmark. Lovforslaget, som forventes at træde i kraft den 1. juli 2025, introducerer en række markante ændringer i lov om friplejeboliger og lov om almene boliger m.v.
Hovedpunkter i lovforslaget
Finansiering og øget kapacitet
Lovforslaget introducerer en ny finansieringsmodel for at gøre det lettere at etablere friplejeboliger i hele landet, især uden for de største byer.
- 100% Statsgaranterede Lån: Støttede friplejeboliger i land- og oplandskommuner (dog ikke i byer med over 20.000 indbyggere) kan fremover finansieres med lån baseret på 100% statsgaranterede obligationer. Dette svarer til den ordning, der allerede gælder for almene boliger, og skal sikre bedre finansieringsvilkår i områder med lavere ejendomsværdier.
- Forhøjet Ramme: Den årlige ramme for tilsagn om støtte til nye friplejeboliger forhøjes fra 225 til 400 boliger. For at målrette støtten er der indført en begrænsning, så der højst kan gives tilsagn til 41 boliger årligt i større byområder, hvor finansiering på markedsvilkår er lettere.
Område | Nuværende Regel | Foreslået Ændring |
---|---|---|
Årlig ramme | 225 boliger | 400 boliger |
Finansiering (uden for store byer) | Op til 75% statsgaranti | 100% statsgaranti |
Finansiering (store byer) | Op til 75% statsgaranti | Op til 75% statsgaranti (ramme på 41 boliger) |
Salg, prisfastsættelse og 'Sale and Lease Back'
Reglerne for salg og værdiansættelse af friplejeboliger moderniseres.
- Markedspris ved Salg: Da offentlige vurderinger af erhvervsejendomme er ophørt, ændres prisfastsættelsen ved salg til anden anvendelse fra 'ejendomsværdien ved seneste vurdering' til markedsprisen. Dette skal sikre en mere retvisende pris ved salg.
- Forbud mod Sale and Lease Back: Der indføres et forbud mod, at en friplejeboligleverandør sælger en støttet friplejeboligejendom til en investor for derefter selv at leje den tilbage og fortsætte driften. Forbuddet skal forhindre, at offentlig støtte kapitaliseres og fører til en fortjeneste, som er i strid med formålet med støtten.
Borgerrettigheder og afregning
Lovforslaget styrker borgernes rettigheder og sikrer mere gennemsigtige afregningsregler.
- Forbud mod Afvisning af Borgere: Et friplejehjem kan som udgangspunkt ikke længere afvise en borger, som er visiteret til en plejebolig af kommunen. Der er dog to undtagelser:
- Hvis borgeren ikke kan tilslutte sig friplejehjemmets offentliggjorte værdigrundlag.
- Hvis friplejehjemmet vurderer, at det ikke forsvarligt kan levere de ydelser, borgeren er visiteret til (f.eks. pga. et meget komplekst plejebehov).
- Afregningsregler: For at sikre lige konkurrencevilkår og gennemsigtighed skal kommunerne fremover foretage en årlig efterberegning af afregningspriserne. Hvis kommunens faktiske omkostninger har været højere eller lavere end den fastsatte pris, skal forskellen efterreguleres mellem kommunen og friplejeboligleverandøren. Der indføres desuden hjemmel til at fastsætte en fast overheadsats.
Tilpasning til ny Ældrelov
Lovforslaget indeholder en række konsekvensændringer som følge af den nye ældrelov, der fremsættes samtidigt. Dette indebærer, at henvisninger til serviceloven i friplejeboligloven justeres og suppleres med henvisninger til den nye ældrelov.
Lignende afgørelser