Command Palette

Search for a command to run...

Reform af friplejeboliger: Nye finansieringsmuligheder, øget kapacitet og styrkede borgerrettigheder

Myndighed

Social- og Boligministeriet

Publiceringsdato

26. august 2024

Område

Bolig- og bygningsforhold

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2025

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Udkast - lovforslag om ændring af friplejeboligloven

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Indfører en ny finansieringsmodel med 100% statsgaranterede lån til friplejeboliger i land- og oplandskommuner for at fremme byggeri uden for de største byer.
  • Forhøjer den årlige ramme for støtte til opførsel af friplejeboliger fra 225 til 400 for at øge kapaciteten og de ældres valgmuligheder.
  • Indfører forbud mod 'sale and lease back'-aftaler for støttede friplejeboliger for at forhindre kapitalisering af offentlig støtte.
  • Friplejehjem kan som udgangspunkt ikke længere afvise borgere, der er visiteret af kommunen, medmindre borgeren ikke tilslutter sig hjemmets værdigrundlag eller plejebehovet ikke kan imødekommes forsvarligt.
  • Ændrer reglerne for prisfastsættelse ved salg af friplejeboliger fra offentlig ejendomsvurdering til markedspris.
  • Styrker reglerne for afregning mellem kommuner og friplejeboligleverandører med krav om årlig efterregulering og mulighed for en fast overheadsats.
  • Lovændringerne er en del af den politiske aftale om en reform af ældreområdet og forventes at træde i kraft den 1. juli 2025.
  • Dette lovforslag udmønter en del af den politiske aftale om en reform af ældreområdet fra april 2024 og har til formål at forbedre rammerne for etablering og drift af friplejeboliger i Danmark. Lovforslaget, som forventes at træde i kraft den 1. juli 2025, introducerer en række markante ændringer i lov om friplejeboliger og lov om almene boliger m.v.

    Hovedpunkter i lovforslaget

    Finansiering og øget kapacitet

    Lovforslaget introducerer en ny finansieringsmodel for at gøre det lettere at etablere friplejeboliger i hele landet, især uden for de største byer.

    • 100% Statsgaranterede Lån: Støttede friplejeboliger i land- og oplandskommuner (dog ikke i byer med over 20.000 indbyggere) kan fremover finansieres med lån baseret på 100% statsgaranterede obligationer. Dette svarer til den ordning, der allerede gælder for almene boliger, og skal sikre bedre finansieringsvilkår i områder med lavere ejendomsværdier.
    • Forhøjet Ramme: Den årlige ramme for tilsagn om støtte til nye friplejeboliger forhøjes fra 225 til 400 boliger. For at målrette støtten er der indført en begrænsning, så der højst kan gives tilsagn til 41 boliger årligt i større byområder, hvor finansiering på markedsvilkår er lettere.
    OmrådeNuværende RegelForeslået Ændring
    Årlig ramme225 boliger400 boliger
    Finansiering (uden for store byer)Op til 75% statsgaranti100% statsgaranti
    Finansiering (store byer)Op til 75% statsgarantiOp til 75% statsgaranti (ramme på 41 boliger)

    Salg, prisfastsættelse og 'Sale and Lease Back'

    Reglerne for salg og værdiansættelse af friplejeboliger moderniseres.

    • Markedspris ved Salg: Da offentlige vurderinger af erhvervsejendomme er ophørt, ændres prisfastsættelsen ved salg til anden anvendelse fra 'ejendomsværdien ved seneste vurdering' til markedsprisen. Dette skal sikre en mere retvisende pris ved salg.
    • Forbud mod Sale and Lease Back: Der indføres et forbud mod, at en friplejeboligleverandør sælger en støttet friplejeboligejendom til en investor for derefter selv at leje den tilbage og fortsætte driften. Forbuddet skal forhindre, at offentlig støtte kapitaliseres og fører til en fortjeneste, som er i strid med formålet med støtten.

    Borgerrettigheder og afregning

    Lovforslaget styrker borgernes rettigheder og sikrer mere gennemsigtige afregningsregler.

    • Forbud mod Afvisning af Borgere: Et friplejehjem kan som udgangspunkt ikke længere afvise en borger, som er visiteret til en plejebolig af kommunen. Der er dog to undtagelser:
      1. Hvis borgeren ikke kan tilslutte sig friplejehjemmets offentliggjorte værdigrundlag.
      2. Hvis friplejehjemmet vurderer, at det ikke forsvarligt kan levere de ydelser, borgeren er visiteret til (f.eks. pga. et meget komplekst plejebehov).
    • Afregningsregler: For at sikre lige konkurrencevilkår og gennemsigtighed skal kommunerne fremover foretage en årlig efterberegning af afregningspriserne. Hvis kommunens faktiske omkostninger har været højere eller lavere end den fastsatte pris, skal forskellen efterreguleres mellem kommunen og friplejeboligleverandøren. Der indføres desuden hjemmel til at fastsætte en fast overheadsats.

    Tilpasning til ny Ældrelov

    Lovforslaget indeholder en række konsekvensændringer som følge af den nye ældrelov, der fremsættes samtidigt. Dette indebærer, at henvisninger til serviceloven i friplejeboligloven justeres og suppleres med henvisninger til den nye ældrelov.

    Lignende afgørelser