Command Palette

Search for a command to run...

Ny bekendtgørelse om konkurrenceudsættelse af støtte til grøn indenrigsluftfart fra 2025

Myndighed

Trafikstyrelsen

Publiceringsdato

1. juli 2024

Område

Trafik og transport

Type

Bekendtgørelser

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Udkast til bekendtgørelse

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Etablering af en ny statsstøtteordning for at fremme en grøn indenrigsrute i Danmark i perioden 2025-2027.
  • Der afsættes en samlet budgetramme på 494 mio. kr. for de første tre år, fordelt med 168 mio. kr. i 2025, 164 mio. kr. i 2026 og 162 mio. kr. i 2027.
  • Støtten tildeles via konkurrenceudsættelse, hvor det primære tildelingskriterium er laveste støttebeløb pr. reduceret ton CO2 (vægtet 70%).
  • Fly på den grønne rute skal fysisk tanke og anvende grønne brændstoffer, specifikt et blend med mindst 40% Sustainable Aviation Fuel (SAF).
  • Ordningen fastholder "dråbe-til-dråbe"-princippet, hvor brændstoffet fysisk skal påfyldes, på trods af brancheønsker om et mere fleksibelt massebalanceprincip.
  • Bekendtgørelsen og støtteordningen afventer endelig godkendelse fra EU-Kommissionen, før de kan træde i kraft.
  • Luftfartsselskaber skal som minimum udbyde 20 ugentlige grønne flyvninger på en dansk indenrigsrute for at være berettiget til støtte.
  • Dette udkast til bekendtgørelse fra Trafikstyrelsen etablerer rammerne for en ny statsstøtteordning, der skal fremme en grøn indenrigsrute i Danmark. Ordningen er et resultat af den politiske "Aftale om grøn luftfart" fra december 2023 og løber i første omgang fra 2025 til 2027.

    Formål og Baggrund

    Formålet med støtteordningen er at reducere drivhusgasudledninger fra indenrigsluftfarten og understøtte den teknologiske udvikling af grønne drivmidler. Aftalepartierne har afsat 820 mio. kr. (2024-pl) til perioden 2025-2029, hvoraf denne bekendtgørelse dækker den første periode.

    Støtteordningens Mekanisme

    Støtten, der betragtes som statsstøtte, skal konkurrenceudsættes og afventer godkendelse fra EU-Kommissionen. Tildelingen sker via et udbud, hvor luftfartsselskaber kan byde ind på at drive en grøn indenrigsrute.

    Budgetramme (2025-2027)

    ÅrSamlet muligt støttebeløb (2024-PL)
    2025168 mio. kr.
    2026164 mio. kr.
    2027162 mio. kr.

    Tildelingskriterier

    Støtten tildeles baseret på det bedste forhold mellem pris og kvalitet, vurderet ud fra tre vægtede kriterier:

    KriteriumVægtning
    1. Laveste støttebeløb per reduceret ton CO₂70%
    2. Største mængde reduceret ton CO₂20%
    3. Højeste antal grønne flyvninger10%

    Krav til Brændstof og Drift

    Et centralt element i ordningen er "dråbe-til-dråbe"-princippet, som kræver, at fly fysisk skal tankes med grønne drivmidler på den pågældende rute. Dette står i kontrast til det massebalanceprincip, som flere høringsparter foretrak af praktiske og økonomiske årsager, men som blev fravalgt for at sikre, at den grønne omstilling sker fysisk på de danske indenrigsruter.

    Efter høringsrunden blev kravet om brændstof justeret. I stedet for et oprindeligt krav om 100% Sustainable Aviation Fuel (SAF), som endnu ikke er teknisk standardiseret, skal der nu anvendes et blend med minimum 40% SAF. Dette er en pragmatisk justering for at gøre ordningen realistisk fra start.

    Luftfartsselskaber, der søger støtte, skal forpligte sig til at udbyde mindst 20 ugentlige grønne flyvninger på en dansk indenrigsrute mellem to lufthavne. Der er dog undtagelser for visse ferie- og helligdagsuger.

    Væsentlige punkter fra høringen

    • Dråbe-til-dråbe vs. Massebalance: Flere store aktører som Dansk Luftfart, SAS og Norwegian argumenterede for massebalanceprincippet for at undgå dyre investeringer i infrastruktur og opnå større klimaeffekt for pengene. Trafikstyrelsen fastholdt dog dråbe-til-dråbe-princippet i overensstemmelse med den politiske aftale.
    • SAF-andel: Branchen påpegede, at et krav om 100% SAF var urealistisk, da standarden herfor ikke er godkendt. Trafikstyrelsen anerkendte dette og ændrede kravet til et minimumsblend på 40% SAF.
    • Anvendelsesområde: Forslag om at inkludere helikopterflyvninger til offshore-installationer blev afvist, da ordningen er målrettet en kommerciel, indenlandsk passager-rute.

    Administration og Ikrafttrædelse

    Bekendtgørelsen træder først i kraft, når EU-Kommissionen har godkendt støtteordningen. Trafikstyrelsen administrerer ordningen, herunder udbud, tildeling og kontrol. Afgørelser truffet af Trafikstyrelsen kan påklages til transportministeren.

    Lignende afgørelser