Statsstøtte til luftfart under COVID-19: Forenelighed med EU-retten
Dato
22. november 2023
Udsteder
Domstolen
Land
Dom
Dokument
Nøgleord
Ryanair DAC appellerede Rettens dom, der stadfæstede Kommissionens godkendelse af en svensk lånegarantiordning til luftfartsselskaber under COVID-19-pandemien. Ryanair anførte, at ordningen var i strid med princippet om forbud mod forskelsbehandling, fri udveksling af tjenesteydelser, og at Kommissionen ikke havde foretaget en korrekt afvejning af støttens positive og negative virkninger.
Kommissionen godkendte den svenske støtteordning, der gav lånegarantier til luftfartsselskaber med en svensk driftslicens. Formålet var at sikre Sveriges "forbindelsesmuligheder" under pandemien. Ryanair argumenterede for, at kravet om en svensk licens diskriminerede udenlandske luftfartsselskaber og begrænsede den frie udveksling af tjenesteydelser.
Domstolen fastslog, at artikel 107, stk. 3, litra b), TEUF udgør en "særlig bestemmelse" i forhold til artikel 18 TEUF (forbud mod forskelsbehandling på grundlag af nationalitet), og at den omhandlede støtteordning var forenelig med EU-retten. Domstolen fandt, at kravet om en svensk licens var et passende kriterium for at sikre, at støtten nåede de luftfartsselskaber, der var vigtige for Sveriges "forbindelsesmuligheder". Domstolen afviste også Ryanairs argumenter om manglende begrundelse og tilsidesættelse af proceduremæssige rettigheder.
Afgørelse
- Domstolen forkastede appellen i sin helhed.
- Ryanair DAC pålægges at betale sagsomkostningerne.
- Den Franske Republik og Kongeriget Sverige bærer hver deres egne omkostninger.
Retlige Principper
- Statsstøtte og selektivitet: Artikel 107, stk. 1, TEUF kræver, at en foranstaltning giver en selektiv fordel til visse virksomheder.
- Undtagelser til statsstøtteforbuddet: Artikel 107, stk. 3, TEUF fastsætter undtagelser, herunder støtte til at afhjælpe en alvorlig forstyrrelse i en medlemsstats økonomi (litra b).
- Forholdsmæssighed: Støtte skal være nødvendig og forholdsmæssig for at opnå det tilsigtede mål.
- Begrundelsespligt: Artikel 296, stk. 2, TEUF kræver, at EU-retsakter skal begrundes klart og utvetydigt.
- Fri udveksling af tjenesteydelser: Restriktive virkninger på fri udveksling af tjenesteydelser, der er en iboende følge af statsstøttens selektive karakter, er ikke nødvendigvis forbudt.
- Kommissionens undersøgelsespligt: Kommissionen er ikke forpligtet til at undersøge alle tænkelige alternative foranstaltninger.
Lignende afgørelser