Command Palette

Search for a command to run...

Lovforslag om ophævelse af 76 forældede love på transportområdet - Regelforenkling og modernisering af lovgrundlaget

Myndighed

Transportministeriet

Publiceringsdato

1. juli 2024

Område

Trafikinfrastruktur

Type

Lovforslag

Ikrafttrædelsesdato

1. januar 2025

Tilknyttede dokumenter

Udkast til forslag til lov om ophævelse af en række love på Transportministeriets område

Klik for at åbne

Høringsbrev

Klik for at åbne

Høringsnotat

Klik for at åbne

Høringssvar

Klik for at åbne
  • Lovforslaget vil ophæve 76 forældede love på Transportministeriets område, primært ældre projekterings- og anlægslove
  • Initiativet er en del af regeringens regelforenklingsarbejde og skal gøre det nemmere for borgere, virksomheder og myndigheder at orientere sig i lovgivningen
  • De berørte love vedrører primært allerede gennemførte infrastrukturprojekter som veje, broer, tunneler og jernbaner
  • Lovene der ophæves er vurderet som indholdsløse, da projekterne enten er gennemført og har været i drift i mange år eller aldrig er blevet realiseret
  • Høringen blev gennemført i perioden 1. juli til 22. august 2024 med deltagelse af 47 hørte parter
  • Der blev kun modtaget fire høringssvar, og ingen af disse indeholdt indholdsmæssige bemærkninger til lovforslaget
  • Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. januar 2025
  • I nyere anlægslove er der indført bestemmelser om administrativ ophævelse, hvilket fremtidssikrer mod lignende ophobning af forældede love
  • Baggrund og formål

    Transportministeriet har i efteråret 2023 igangsat et omfattende regelforenklingsarbejde med det formål at rydde op i ministeriets lovgrundlag. Dette har resulteret i et lovforslag, der skal ophæve 76 love, som vurderes at være forældede og uden praktisk betydning i dag.

    Lovforslagets indhold

    Lovforslaget omfatter primært to typer love:

    • Ældre projekterings- og anlægslove for infrastrukturprojekter, hvor anlæggene enten er færdiggjort og har været i drift i mange år, eller hvor projekterne aldrig er blevet realiseret
    • Love om nedlæggelse af jernbaneanlæg samt love vedrørende bemyndigelse til ekspropriationer eller arealerhvervelser til konkrete jernbaneanlæg

    De omfattede love spænder tidsmæssigt fra 1856 til 2013 og inkluderer blandt andet lovgrundlag for velkendte infrastrukturprojekter som Limfjordsbroen, Lillebæltsbroen og forskellige motorvejsstrækninger.

    Høringsprocessen

    Lovforslaget har været i høring fra 1. juli til 22. august 2024 (53 dage) hos 47 relevante myndigheder, organisationer og virksomheder. Der blev kun modtaget fire høringssvar fra:

    • Danske Havne
    • DB Cargo Scandinavia A/S
    • DSB
    • Metroselskabet I/S

    Ingen af høringssvarene indeholdt indholdsmæssige bemærkninger til lovforslaget.

    Fremtidssikring

    For at undgå lignende ophobning af forældede love i fremtiden, er der i nyere anlægslove indført bestemmelser om, hvordan lovene kan ophæves administrativt ved bekendtgørelse, når anlægsprojekterne er færdiggjort.

    Konsekvenser

    Lovforslaget vurderes ikke at have:

    • Økonomiske konsekvenser for det offentlige
    • Administrative konsekvenser for borgere eller erhvervsliv
    • Miljømæssige eller klimamæssige konsekvenser
    • EU-retlige aspekter

    Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. januar 2025 og vil bidrage til at gøre lovgrundlaget på transportområdet mere overskueligt og tidssvarende.

    Lignende afgørelser