Lovforslag om ophævelse af 76 forældede love på transportområdet - Regelforenkling og modernisering af lovgrundlaget
Myndighed
Transportministeriet
Publiceringsdato
1. juli 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafikinfrastruktur
Type
Lovforslag
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2025
Tilknyttede dokumenter
Baggrund og formål
Transportministeriet har i efteråret 2023 igangsat et omfattende regelforenklingsarbejde med det formål at rydde op i ministeriets lovgrundlag. Dette har resulteret i et lovforslag, der skal ophæve 76 love, som vurderes at være forældede og uden praktisk betydning i dag.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget omfatter primært to typer love:
- Ældre projekterings- og anlægslove for infrastrukturprojekter, hvor anlæggene enten er færdiggjort og har været i drift i mange år, eller hvor projekterne aldrig er blevet realiseret
- Love om nedlæggelse af jernbaneanlæg samt love vedrørende bemyndigelse til ekspropriationer eller arealerhvervelser til konkrete jernbaneanlæg
De omfattede love spænder tidsmæssigt fra 1856 til 2013 og inkluderer blandt andet lovgrundlag for velkendte infrastrukturprojekter som Limfjordsbroen, Lillebæltsbroen og forskellige motorvejsstrækninger.
Høringsprocessen
Lovforslaget har været i høring fra 1. juli til 22. august 2024 (53 dage) hos 47 relevante myndigheder, organisationer og virksomheder. Der blev kun modtaget fire høringssvar fra:
- Danske Havne
- DB Cargo Scandinavia A/S
- DSB
- Metroselskabet I/S
Ingen af høringssvarene indeholdt indholdsmæssige bemærkninger til lovforslaget.
Fremtidssikring
For at undgå lignende ophobning af forældede love i fremtiden, er der i nyere anlægslove indført bestemmelser om, hvordan lovene kan ophæves administrativt ved bekendtgørelse, når anlægsprojekterne er færdiggjort.
Konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have:
- Økonomiske konsekvenser for det offentlige
- Administrative konsekvenser for borgere eller erhvervsliv
- Miljømæssige eller klimamæssige konsekvenser
- EU-retlige aspekter
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. januar 2025 og vil bidrage til at gøre lovgrundlaget på transportområdet mere overskueligt og tidssvarende.
Lignende afgørelser