Ny Forretningsorden for Planklagenævnet: Forenkling og Effektivisering af Klagesagsprocesser
Myndighed
Nævnenes Hus
Publiceringsdato
10. november 2023
Kilde
HøringsportalenOmråde
Fysisk planlægning og geodata
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. januar 2024
Tilknyttede dokumenter
Baggrund for Bekendtgørelsen
Bekendtgørelsen om forretningsorden for Planklagenævnet er resultatet af en politisk aftale fra 15. juni 2022 om opfølgning på evalueringen af planloven. Formålet er at forenkle og smidiggøre klagesagsprocesser ved at fastsætte nævnets forretningsorden på bekendtgørelsesniveau.
Centrale Bestemmelser
Nævnets Struktur og Opgaver
- Nævnenes Hus fungerer som sekretariat for Planklagenævnet
- Sekretariatet forbereder nævnsmøder og sagsbehandling
- Nævnet træffer afgørelser i sager af principiel betydning
Sagsbehandling
- Sager behandles primært skriftligt
- Formanden kan træffe afgørelse i mindre komplekse sager
- Nævnet er beslutningsdygtigt, når mindst 10 ud af 11 medlemmer deltager
- Afgørelser træffes ved stemmeflerhed
Offentlighed og Transparens
- Nævnsmøder er ikke offentligt tilgængelige
- Afgørelser offentliggøres løbende i anonymiseret form
- Der udarbejdes mødeprotokol med eventuelle dissenser
Ikrafttræden og Konsekvenser
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2024. Nævnenes Hus vurderer, at forslaget ikke medfører erhvervsøkonomiske konsekvenser, da der ikke ændres ved gebyrer eller administrative byrder.
Dokumentet understreger Planklagenævnets fortsatte mulighed for at udarbejde interne retningslinjer, der sikrer en ensartet og effektiv sagsbehandling.
Lignende afgørelser