Ny bekendtgørelse: Sådan skal borgere klage over og sociale medier rapportere til myndighederne
Myndighed
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Publiceringsdato
4. februar 2022
Kilde
HøringsportalenOmråde
Erhverv
Type
Bekendtgørelser
Ikrafttrædelsesdato
1. juli 2022
Tilknyttede dokumenter
Dette høringsmateriale fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen præsenterer et udkast til en ny bekendtgørelse, der skal udmønte den nye lov om regulering af sociale medier. Bekendtgørelsen har til formål at etablere de konkrete procedurer for indberetning, rapportering og tilsyn, som loven foreskriver.
Baggrund og formål
Bekendtgørelsen er en direkte opfølgning på regeringens udspil "Sociale mediers ansvar – Skærpede krav til sociale medier og digital dannelse af børn og unge" og den efterfølgende lovgivning. Formålet er at skabe klare rammer for, hvordan borgere kan klage over sociale mediers manglende overholdelse af loven, og hvordan tjenesteudbydere skal afrapportere til myndighederne.
Regler for indberetning og rapportering
Bekendtgørelsen specificerer de systemer og procedurer, der skal anvendes for kommunikation mellem borgere, tjenesteudbydere og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Hvem | Hvad | Hvor | Lovhenvisning |
---|---|---|---|
Borgere | Klager over manglende efterlevelse | KFSTindberet (digitalt system) | §§ 4-7 i loven |
Tjenesteudbydere | Lovpligtige rapporter | Virk.dk | § 8 i loven |
Tjenesteudbydere | Kontaktoplysninger | Virk.dk | § 9 i loven |
For borgere:
Enhver borger kan indberette, hvis en tjenesteudbyder ikke lever op til sine forpligtelser i henhold til lovens §§ 4-7. Indberetningen skal ske digitalt via selvbetjeningssystemet KFSTindberet og skal indeholde:
- Navn og e-mail på indberetter.
- Angivelse af den pågældende platform (f.eks. kommunikationsplatform, datingtjeneste).
- Beskrivelse af den manglende efterlevelse og eventuel dokumentation.
For tjenesteudbydere:
Udbydere af sociale medier, der er omfattet af loven, skal indsende deres lovpligtige rapporter og kontaktoplysninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen via Virk.dk.
Myndighedens sagsbehandling
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ikke forpligtet til at indlede en sag på baggrund af alle modtagne indberetninger. Styrelsen vil prioritere sager, der vurderes at have størst gavn for borgerne i forhold til lovens formål, særligt med henblik på at bekæmpe ulovligt indhold.
Ikrafttrædelse og konsekvenser
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. juli 2022. De administrative konsekvenser for erhvervslivet vurderes at være under 4 mio. kr. og er derfor ikke kvantificeret nærmere.
Lignende afgørelser