Command Palette

Search for a command to run...

Ny bekendtgørelse: Sådan skal borgere klage over og sociale medier rapportere til myndighederne

Myndighed

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Publiceringsdato

4. februar 2022

Område

Erhverv

Type

Bekendtgørelser

Ikrafttrædelsesdato

1. juli 2022

Tilknyttede dokumenter

Høringsbrev

Klik for at åbne

Bekendtgørelse om sociale medier

Klik for at åbne
  • Bekendtgørelsen fastsætter de praktiske rammer for håndhævelsen af den nye lov om regulering af sociale medier.
  • Borgere får mulighed for digitalt at indberette sociale mediers manglende overholdelse af loven via et nyt selvbetjeningssystem, 'KFSTindberet'.
  • Sociale medie-platforme forpligtes til at anvende Virk.dk til indsendelse af lovpligtige rapporter og kontaktoplysninger.
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ikke forpligtet til at forfølge alle indberetninger, men vil prioritere sager med størst gavn for borgerne, især i kampen mod ulovligt indhold.
  • Bekendtgørelsen er en del af regeringens udspil 'Sociale mediers ansvar', som sigter mod at skærpe kravene til sociale medier og styrke den digitale dannelse.
  • De administrative konsekvenser for erhvervslivet forventes at være begrænsede, vurderet til under 4 mio. kr.
  • Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. juli 2022.
  • Dette høringsmateriale fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen præsenterer et udkast til en ny bekendtgørelse, der skal udmønte den nye lov om regulering af sociale medier. Bekendtgørelsen har til formål at etablere de konkrete procedurer for indberetning, rapportering og tilsyn, som loven foreskriver.

    Baggrund og formål

    Bekendtgørelsen er en direkte opfølgning på regeringens udspil "Sociale mediers ansvar – Skærpede krav til sociale medier og digital dannelse af børn og unge" og den efterfølgende lovgivning. Formålet er at skabe klare rammer for, hvordan borgere kan klage over sociale mediers manglende overholdelse af loven, og hvordan tjenesteudbydere skal afrapportere til myndighederne.

    Regler for indberetning og rapportering

    Bekendtgørelsen specificerer de systemer og procedurer, der skal anvendes for kommunikation mellem borgere, tjenesteudbydere og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

    HvemHvadHvorLovhenvisning
    BorgereKlager over manglende efterlevelseKFSTindberet (digitalt system)§§ 4-7 i loven
    TjenesteudbydereLovpligtige rapporterVirk.dk§ 8 i loven
    TjenesteudbydereKontaktoplysningerVirk.dk§ 9 i loven

    For borgere:

    Enhver borger kan indberette, hvis en tjenesteudbyder ikke lever op til sine forpligtelser i henhold til lovens §§ 4-7. Indberetningen skal ske digitalt via selvbetjeningssystemet KFSTindberet og skal indeholde:

    • Navn og e-mail på indberetter.
    • Angivelse af den pågældende platform (f.eks. kommunikationsplatform, datingtjeneste).
    • Beskrivelse af den manglende efterlevelse og eventuel dokumentation.

    For tjenesteudbydere:

    Udbydere af sociale medier, der er omfattet af loven, skal indsende deres lovpligtige rapporter og kontaktoplysninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen via Virk.dk.

    Myndighedens sagsbehandling

    Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ikke forpligtet til at indlede en sag på baggrund af alle modtagne indberetninger. Styrelsen vil prioritere sager, der vurderes at have størst gavn for borgerne i forhold til lovens formål, særligt med henblik på at bekæmpe ulovligt indhold.

    Ikrafttrædelse og konsekvenser

    Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. juli 2022. De administrative konsekvenser for erhvervslivet vurderes at være under 4 mio. kr. og er derfor ikke kvantificeret nærmere.

    Lignende afgørelser