Sø- og Handelsretten: Ansvarsfordeling ved manko i containerforsendelse – Speditørens pligt til kontrolvejning
Dato
30. maj 2002
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Benny JepsenHelle LehmannJens Feilberg
Parter
modDSV Samson Transport A/S (Adv. Henrik Thal Jantzen ved advokat Nikolaj Salling)adciteret 1) Royal Cargo Corporation Adv. Henrik Christrup ve dadvokatfuldmægtig Mette Rosholm)Adciteret 2) Yangming Marine Transport Corporation (Adv. David Rubin)
Lovreferencer
Sagen omhandlede et krav fra Gidana A/S mod DSV Samson Transport A/S, Royal Cargo Corporation og Yangming Marine Transport Corporation vedrørende manko i en forsendelse af disketter fra Filippinerne til Danmark. Gidana A/S havde købt 1,8 mio. 3,5'' disketter til en pris af 118.800 USD, med levering FOB Manila og bestemmelsessted Århus. Transporten blev arrangeret af DSV Samson Transport A/S, som anvendte Royal Cargo Corporation og Yangming Marine Transport Corporation som underleverandører.
Forsendelsens Uregelmæssigheder
Konnossementet, udstedt af Royal Cargo, angav en bruttovægt på 36.720 kg. Det viste sig dog, at containeren kun indeholdt 431.900 disketter med en samlet vægt på 9.360 kg, hvilket resulterede i en manko på 1.368.100 disketter. Den angivne overvægt på ca. 10 ton (36% over tilladt nyttelast) skabte problemer for landtransporten fra Hamburg til Århus, hvilket nødvendiggjorde åbning og opdeling af lasten.
Parternes Påstande og Argumenter
Part | Påstand | Hovedargumenter |
---|---|---|
Gidana A/S | DSV skal betale 659.941,48 kr. med procesrente | DSV er ansvarlig som fragtfører efter NSAB § 2, afsnit A og C, for Royal Cargos forsømmelse. Royal Cargo burde have kontrolvejet pga. den påfaldende overvægt. Forbehold som "Said to contain" er utilstrækkelige; et specifikt forbehold efter Søloven § 298 var påkrævet. |
DSV Samson Transport A/S | Frifindelse, subsidiært betaling af mindre beløb | Bestrider fragtføreransvar bortset fra Hamburg-Århus. Har kun formidlet søtransport. Blev først opmærksom på overvægten efter remboursen var indløst. Ingen rådgivningsforpligtelse. Hvis ansvar, skal det bedømmes efter Søloven og NSAB § 23. Fejlen skete i Østen, og ansvaret bør bæres af adciterede. |
Royal Cargo Corporation | Frifindelse, subsidiært Yangming skal friholde Royal Cargo | DSV kan ikke støtte sig til NSAB over for adciterede. Ansvar skal søges i konnossementet, jf. Søloven § 296 og § 298. Ikke ansvarlig for manko, da containeren indeholdt det, afsenderen havde anbragt. Forbehold som "FCL/FCL" og "SAID TO CONTAIN" er tilstrækkelige, da transportør ikke kan kontrollere indhold. Ingen grund til kontrolvejning; overvægt var uvæsentlig for søtransport. |
Yangming Marine Transport Corporation | Frifindelse, subsidiært betaling af mindre beløb | Tilslutter sig DSV's og Royal Cargos anbringender. Hvis speditøransvar for DSV, kan det ikke videreføres. Ansvar er beskrivelsesansvar, ikke transportansvar. Modtager kan ikke påberåbe sig fejl, når afsender har lastet/forseglet. Ingen grund til kontrolvejning. Fejlen ligger hos Gidana pga. risiko for afsenders redelighed. Yangming udførte sin transportopgave korrekt, og den angivne overvægt var uvæsentlig for søtransporten. |
Alle parter var enige om, at en transportør af en lukket container ikke har pligt til at foretage kontrolvejning af containeren, men må forlade sig på de oplysninger, der gives af den, der har pakket og lukket eller forseglet containeren.
Sø- og Handelsretten frifandt DSV Samson Transport A/S for Gidana A/S' påstand. Royal Cargo Corporation og Yangming Marine Transport Corporation blev ligeledes frifundet for DSV Samson Transport A/S' påstande.
Rettens Begrundelse
Et flertal af retten (Jens Feilberg og Helle Lehmann) fandt, at DSV påtog sig fragtføreransvar, men at en transportør af en lukket container ikke har pligt til at foretage kontrolvejning. Fragtføreren må i den henseende forlade sig på de oplysninger, som gives af den, der har pakket og lukket eller forseglet containeren. Selvom det havde været naturligt, at Royal Cargo havde reageret på den angivne overvægt, var det usikkert, om en reaktion ville have ført til, at det rette vægtforhold blev konstateret, og et rent konnossement blev udstedt. Da det ikke med tilstrækkelig sikkerhed kunne antages, at en reaktion fra Royal Cargos side ville have forhindret tabet, blev DSV og de adciterede frifundet.
Dissens
Benny Jepsen afgav dissens. Han mente, at DSV som fragtfører efter NSAB § 5 skulle godtgøre, at de inden for ordrens rammer havde varetaget ordregiverens interesser med omhu. Den betydelige overvægt burde have givet anledning til undersøgelser fra Royal Cargos side, enten ved meddelelse til ordregiveren eller ved kontrolvejning. Da Royal Cargo intet foretog sig, bærer de risikoen for, at mankoen ikke blev klarlagt. Benny Jepsen stemte derfor for at pålægge DSV at erstatte Gidana det lidte tab og for at pålægge Royal Cargo at friholde DSV. Yangming blev dog frifundet, da deres opgave var mere begrænset til transporten fra Manila til Hamburg.
Sagsomkostninger
Gidana A/S skal inden 14 dage efter dommen betale DSV Samson Transport A/S kr. 34.500 i sagsomkostninger. DSV Samson Transport A/S skal inden samme frist betale Royal Cargo Corporation og Yangming Marine Transport Corporation hver kr. 34.500 i sagsomkostninger.
Lignende afgørelser