Command Palette

Search for a command to run...

BS-30376/2022-SHR: Søtransport af hvidløg – Erstatningsansvar for temperaturskade

Dato

13. januar 2025

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Henrik ChristensenPer PalludanVicepræsident Jette-Marie Sonne

Parter

Tokio Marine Europe S.A. (advokat Niels Anker Rostock-Jensen – 1. prøvesag)
modMAERSK A/S (advokat Peter Carlstedt Nørtved)

Sagen omhandler et erstatningskrav fra Tokio Marine Europe S.A. mod MAERSK A/S vedrørende et parti beskadigede hvidløg, der spirede under søtransport fra Kina til Danmark. Tokio Marine, som forsikringsgiver, krævede DKK 347.560,87 i erstatning, mens Maersk påstod frifindelse.

Sagens Baggrund

Hvidløgene blev transporteret i en kølecontainer, hvor konnossementet specificerede en temperatur på -3°C, en luftfugtighed på 65% og en ventilation på 10 m3/time. Ved ankomst i Danmark blev hvidløgene konstateret spiret.

Parternes Påstande og Argumenter

Tokio Marine Europe S.A. (Sagsøger) Tokio Marine gjorde gældende, at skaden opstod i Maersks ansvarsperiode, jf. Søloven § 274. De anførte, at Maersk ikke havde løftet bevisbyrden for, at skaden ikke skyldtes forhold, som Maersk var ansvarlig for, jf. Søloven § 275. Det blev fremført, at Maersk ikke overholdt konnossementets instruktioner, herunder at ventilationen var indstillet til 5 m3/time i stedet for de aftalte 10 m3/time, og at der var temperaturudsving. Tokio Marine mente desuden, at Maersks valg af en QUEST-styret kølecontainer, som tillader temperaturvariationer, kunne have bidraget til skaden. De hævdede at have dokumenteret tabet og overholdt tabsbegrænsningspligten.

MAERSK A/S (Sagsøgte) Maersk påstod frifindelse og anførte, at skaden ikke skyldtes fejl eller forsømmelser fra deres side. De gjorde gældende, at skønsrapporterne ikke pegede på fejl i kølecontainerens funktion eller Maersks håndtering. Maersk bestred, at Tokio Marine havde sikret bevis for hvidløgenes kvalitet eller opbevaring før lastning, og mente, at spiringen kunne skyldes hvidløgenes kvalitet eller håndtering, før Maersk overtog godset. Maersk hævdede at have overholdt konnossementets betingelser og forklarede temperaturudsving med nødvendige afrimningsperioder og eksterne forhold.

Oplysninger i Sagen

  • Skønsmand Tom Steen Petersen forklarede, at ventilation på 5 m3/time i stedet for 10 m3/time potentielt kunne have bidraget til spiring. Han mente, at spiringen sandsynligvis skete under søtransporten, men kunne ikke udelukke, at den var begyndt før lastning. Han påpegede, at QUEST-softwaren tillader temperaturvariationer, hvilket kan være problematisk for følsomme varer.
  • Anders Høyer (surveyor) bekræftede temperaturudsving og problemer med eksterne temperaturmålere.
  • Peter Poulsen (BIGO) bekræftede, at hvidløgene var af førsteklasses kvalitet ved afskibning.
  • Steen Aunstrup Nielsen (Maersk) forklarede om kølecontainerens funktion, QUEST-systemet og afrimningsperioder, som han mente var normale og nødvendige.

Sø- og Handelsretten frifandt MAERSK A/S.

Rettens Begrundelse

Retten lagde til grund, at Søloven § 275, stk. 1 sammenholdt med Søloven § 274 fastslår, at transportøren (Maersk) er ansvarlig for skade på gods i sin varetægt, medmindre transportøren godtgør, at skaden ikke skyldes fejl eller forsømmelse fra transportørens side. Det påhviler dog sagsøger (Tokio Marine) først at bevise, at skaden opstod i Maersks varetægt.

Retten fandt, at:

  • MAERSK leverede en tom container til Jining den 6. november 2021. Jining lastede hvidløgene den 8. november 2021 og indleverede den lastede container til havnen i Qingdao den 9. november 2021, hvorefter den kom i MAERSK's varetægt.
  • Køleloggen viste, at temperaturen i containeren fra den 6. november til den 9. november 2021 (før MAERSK overtog varetægten) hovedsageligt var væsentligt over det aftalte setpoint på -3°C.
  • Den 9. november 2021, da containeren kom i MAERSK's varetægt, blev der tilført strøm, og supply air temperaturen stabiliserede sig hurtigt omkring -3°C, bortset fra en kort periode med strømafbrydelse under flytning på havnearealet.
  • Hyppige afrimninger under transporten understøttede, at lasten enten var for varm/fugtig ved lastning eller at udetemperaturen var høj.
  • Tokio Marine havde ikke fremlagt dokumentation for hvidløgenes tilstand, før de blev overdraget til MAERSK.
  • Oplysninger fra Jining om hvidløgenes behandling før afskibning blev ikke tillagt afgørende vægt, da de var udokumenterede og ikke præcise.
  • Temperaturmålinger fra Jining den 8. og 9. november 2021 viste udetemperaturer mellem -0,30°C og -16°C, men køleloggen viste supply air og return air temperaturer helt op til +17°C i samme periode. Den eksterne "sladrehank" viste over +9,2°C den 8. november 2021, hvilket understøttede, at hvidløgene før afskibningen havde været udsat for temperaturer over setpoint.
  • Peter Poulsens temperaturmålinger ved modtagelsen den 14. januar 2022 blev ikke tillagt vægt på grund af manglende oplysninger om tidspunkt og omstændigheder. MAERSK's varetægtsperiode ophørte den 14. januar 2022, da kølecontaineren blev slukket.

På baggrund heraf fandt Retten, at Tokio Marine ikke havde ført det fornødne bevis for, at hvidløgene blev beskadiget i MAERSK's varetægtsperiode.

Sagsomkostninger

Tokio Marine Europe S.A. blev pålagt at betale MAERSK A/S sagsomkostninger på DKK 123.750, forrentet efter Renteloven § 8a. Beløbet dækker advokatudgifter og udgifter til syn og skøn.

Lignende afgørelser