Command Palette

Search for a command to run...

Værneting i transportretssag: Afvisning af sag mod engelsk transportør grundet værnetingsaftale

Dato

1. august 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Parter

DSV Road A/S (Advokat Rasmus Køie)
mod1) Knowsley Transport International (Advokat Mads Poulsen)2) Joartransa UAB (Advokat Aage Kr og h)

Lovreferencer

Sagen omhandlede spørgsmålet om værneting i Danmark for det engelske selskab Knowsley Transport International (herefter Knowsley) i en regressag. DSV Road A/S (herefter DSV Danmark) var blevet sagsøgt af en vareejer i en hovedsag vedrørende en landevejstransport af to gearkasser til vindturbiner. DSV Danmark havde som kontraherende transportør påtaget sig at forestå transporten fra Videbæk i Danmark til Kerry i Irland og havde adciteret de udførende fragtførere, herunder Knowsley.

Transportforløb og skade

Transporten af gearkasserne foregik i flere etaper:

  • Videbæk til Esbjerg: Udført af Joartransa UAB (Litauen).
  • Esbjerg til Immingham: Udført af en søtransportør.
  • Immingham til Liverpool: Udført af Knowsley.

Skaden på gearkasserne skete under Knowsleys transport, ca. 5 minutter fra Immingham, da trækkerenheden og traileren kørte gennem en rundkørsel, og gearkasserne faldt af.

Kontraktforhold og standardbetingelser

Knowsley havde i 2009 underskrevet standardbetingelser (OD24/9/5) med DSV Road Limited, England, som skulle gælde for fremtidige underleverancer. Disse betingelser angav, at transporter skulle udføres i henhold til enten CMR-konventionen, BIFA 2005 Edition eller RHA 1998. Desuden henviste forsikringsskemaet til "DSV Group", hvilket Knowsley fortolkede som hele DSV-koncernen.

Parternes synspunkter

DSV Danmark gjorde gældende, at der var indgået en selvstændig transportaftale med Knowsley for den nationale transport i England, uafhængigt af aftalen med DSV England. De mente, at CMRloven ikke fandt anvendelse, og at værneting i Danmark kunne etableres i medfør af EU-domsforordningen artikel 6, stk. 2, samt Retsplejeloven § 250, stk. 2, nr. 3 og § 225, stk. 2, nr. 1.

Knowsley påstod afvisning og gjorde gældende, at de indgåede standardbetingelser fra 2009, som omfattede "DSV Group", var gældende. Da transporten var national, skulle enten BIFA 2005 eller RHA 1998 anvendes. Begge regelsæt foreskriver eksklusivt værneting i England (RHA 1998 klausul 16). De argumenterede for, at CMR-lovens værnetingsregler er udtømmende og ikke kan suppleres af EU-domsforordningen eller dansk ret.

Joartransa støttede DSV's påstand om fremme og gjorde gældende, at værnetingsspørgsmålet skulle afgøres efter EU-domsforordningens artikel 3 og 6, nr. 2, da Knowsley har hjemsted i England. De mente, at adcitationssagen var reel og tæt forbundet med hovedsagen, og at sagerne burde behandles samlet i Danmark.

Sø- og Handelsretten afgjorde, at Knowsley, som er hjemmehørende i England, udførte en national transport mellem Immingham og Liverpool. Retten fandt, at Knowsley havde en berettiget forventning om, at transporten var omfattet af den standardaftale, som var underskrevet i 2009. Denne aftale omfattede "DSV Group", hvilket retten fortolkede som hele DSV-koncernen, og ikke kun DSV England.

Anvendte retsgrundlag

Retten fastslog, at spørgsmålet om værneting skulle afgøres på grundlag af DSV's standardbetingelser (OD24/9/5) og oplysningerne i "Details of Sub – Contractor's insurance whilst employed by the DSV Group”.

Da CMRloven ikke fandt anvendelse på den nationale transport, var det RHA 1998 pkt. 16, der var gældende. Efter disse bestemmelser er der værneting i England.

Afgørelse

Retten tog herefter den af Knowsley nedlagte påstand om afvisning til følge, da der ikke var værneting i Danmark. DSV Road A/S blev pålagt at betale sagsomkostninger til Knowsley Transport International på 15.000 kr., forrentet efter Renteloven § 8a.

Sagen er anket til Østre landsret B-1750-14. Stadfæstet den 24. oktober 2016.

Lignende afgørelser