Forholdsmæssigt afslag ved mangelfuld udførelse af udendørs reklamekampagne
Dato
22. marts 2002
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Claus Forum PetersenOle Lundsgaard AndersenUffe Thustrup
Parter
modPR Plakatreklame v/John Kam Jensen (Adv. Steen Ternstrøm)
Mediacom Danmark A/S (Mediacom), et mediabureau, sagsøgte PR Plakatreklamen (Plakatreklamen), der udlejer billboards, for mangelfuld udførelse af en outdoor reklamekampagne for Tele Danmark Forlags "De Gule Sider". Kampagnen var designet med en kreativ idé om at involvere publikum i problemløsning via to faser af plakater: individuelle "problem"-plakater (f.eks. "håndværkeren", der skulle hænge skævt) i 10 dage, efterfulgt af "Tak"-plakater i 4 dage.
Kampagnens udførelse og mangler
Det blev aftalt, at "håndværkeren"-plakaterne skulle opsættes skævt, og at en nettoplaceringsliste skulle leveres. Imidlertid opstod der flere væsentlige mangler:
- "Tak"-plakaterne blev opsat for tidligt, ca. midt i kampagneperioden, og ofte samtidig med de individuelle plakater, hvilket ødelagde kampagnens narrative idé.
- "Håndværkeren"-plakaterne blev i væsentligt omfang ikke opsat skævt som aftalt.
- Den aftalte nettoplaceringsliste blev ikke leveret.
- Plakaterne blev ikke nedtaget efter kampagneperiodens udløb, trods Mediacoms anmodning, og hang i stedet i laser i lang tid.
Parternes argumenter
Mediacom påstod et forholdsmæssigt afslag på 50% af den fakturerede pris, svarende til 168.625 kr., da kampagnens idé var ødelagt, og ydelsen derfor var værdiforringet. Mediacom havde selv ydet Tele Danmark Forlag en dekort på 75% af honoraret. Mediacom bestred også at skulle betale Plakatreklamens faktura på 13.000 kr. for særlige omkostninger til den skæve opsætning, da denne var mangelfuld.
Plakatreklamen påstod frifindelse og anførte, at:
- Opsætningen var "flydende" og krævede 4 dage, hvilket var kendt i branchen.
- Problemer med "håndværkeren"-plakaterne skyldtes, at den leverede repell-karton var vandafvisende og kun egnet til serigrafisk tryk, ikke limning med vandbaseret lim, hvilket Mediacom bar risikoen for.
- Plakaterne ikke blev taget ned, fordi det er normal praksis at lade dem hænge, hvis der ikke er nye plakater, og Mediacom havde accepteret en "nødplan".
- Eventuelle mangler ikke havde forringet ydelsens værdi, og Mediacom ikke havde løftet bevisbyrden herfor.
Sø- og Handelsretten fandt, at der var indgået en klar aftale om kampagnens udførelse, herunder den skæve opsætning af "håndværkeren" og tidsplanen for udskiftning af plakater.
Rettens vurdering af mangler
Retten lagde til grund, at:
- "Tak"-plakaterne blev opsat for tidligt og ofte samtidig med de individuelle plakater, hvilket stred mod kampagnens kreative idé.
- "Håndværkeren"-plakaterne i væsentligt omfang ikke blev opsat skævt som aftalt.
- Nettoplaceringslisten ikke blev leveret.
- Plakaterne ikke blev nedtaget efter periodens udløb, trods Mediacoms anmodning, og hang i laser, hvilket udgjorde en selvstændig værdiforringende mangel.
Retten afviste Plakatreklamens argumenter om kartonens beskaffenhed og limtype, da Plakatreklamen under prøveopsætningen havde forsikret, at opgaven kunne håndteres. Retten fandt, at den ændrede plan (nødplanen) ikke indebar, at Mediacom gav afkald på sine mangelsindsigelser. Den ekstra eksponering af plakaterne og den forlængede opsætningsperiode kunne ikke føre til en anden vurdering, da Mediacom udtrykkeligt havde anmodet om nedtagning.
Afgørelse
Retten konkluderede, at de påviste forhold udgjorde væsentlige mangler ved Plakatreklamens ydelse, som i betydelig grad havde forringet værdien af reklamekampagnen. Mediacom havde derfor krav på et forholdsmæssigt afslag.
Part | Påstand | Krav (kr.) | Rettens afgørelse | Tilkendt beløb (kr.) |
---|---|---|---|---|
Mediacom Danmark A/S | Forholdsmæssigt afslag | 168.625 | Medhold | 168.625 |
PR Plakatreklamen | Frifindelse | 0 | Afvist | 0 |
Plakatreklamen blev tilpligtet at betale 168.625 kr. med procesrente fra den 7. februar 2000 samt sagsomkostninger på 22.500 kr. til Mediacom Danmark A/S.
Lignende afgørelser