Command Palette

Search for a command to run...

Nyhedsmediers Facebook-sider: Krav om tydelig identifikation af afsender i henhold til E-handelsloven

Dato

4. marts 2016

Afgørelsestype

E-handelsloven

Fuld sag

Sagen omhandler to nyhedsmediers brug af Facebook-sider til at dele egne artikler. Forbrugerombudsmanden undersøgte, om der var tale om skjult reklame og utilstrækkelig identifikation af afsender.

Sagens omstændigheder

  • To nyhedsmedier havde oprettet Facebook-sider.
  • Siderne indeholdt udelukkende opslag med links til nyhedsmediernes egne artikler.
  • Læserne blev via links ført til de fulde artikler på nyhedsmediernes hjemmesider.
  • Det ene nyhedsmedie oplyste, at de ikke modtog betaling pr. klik på disse links.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden fandt ikke tilstrækkeligt bevis for, at Facebook-siderne udgjorde skjult reklame i strid med Markedsføringsloven § 4.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede dog, at E-handelsloven § 9, stk. 1 ikke var tilstrækkeligt overholdt, da oplysningerne om afsender kun var tilgængelige under fanen "Om" på Facebook-siderne.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at de to nyhedsmedier ikke tilstrækkeligt havde iagttaget E-handelsloven § 9, stk. 1. Det var ikke tilstrækkeligt, at oplysningerne om, hvem der stod bag Facebook-siderne, kun fremgik under fanen ”Om”. Forbrugerombudsmudsmanden vurderede, at det derimod skulle fremgå af hver af Facebook-sidernes forside, hvilket nyhedsmedie der stod bag.

Lignende afgørelser