Forbrugerombudsmanden vurderer gyldighedsperiode på under 1 år for gavekort som urimelig
Dato
7. november 2019
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en virksomheds brug af gavekort med en gyldighedsperiode på under 1 år.
Baggrund
- Virksomheden udstedte gavekort til specifikke behandlinger og til hele klinikkens sortiment.
- Virksomheden krævede, at behandlingen skulle være udført inden for de 6 måneder, og det var ikke tilstrækkeligt med en tidsbestilling.
- Virksomheden oplyste, at ejeren overvejede at lukke virksomheden inden for 1-2 år.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden udtalte, at en gyldighedsperiode på 1 år eller derover som udgangspunkt ikke er urimelig kort efter aftalelovens regler, hvorimod en gyldighedsperiode på under 1 år kræver, at der foreligger særlige omstændigheder.
- Ved vurderingen af særlige omstændigheder lægger Forbrugerombudsmanden vægt på varens/tjenesteydelsens karakter, f.eks. om der er tale om et bestemt arrangement, sæsonarrangement, krav om tidsbestilling, få/mange pladser mv.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at der i den konkrete sag ikke forelå særlige omstændigheder, som kunne begrunde en gyldighedsperiode på under 1 år for gavekort, hverken for gavekort udstedt til en specifik behandling eller til hele klinikkens varesortiment/tjenesteydelser.
Forbrugerombudsmanden orienterede endvidere virksomheden om lov om betalinger § 96, hvorefter indehavere af elektroniske gavekort kan kræve værdien på gavekortet udbetalt i gavekortets gyldighedsperiode og i op til 1 år efter gyldighedsperiodens udløb.
Lignende afgørelser