Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden vurderer gyldighedsperiode på under 1 år for gavekort som urimelig

Dato

7. november 2019

Afgørelsestype

Gavekort og andre værdibeviserUrimelige vilkår

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Sagen omhandler en virksomheds brug af gavekort med en gyldighedsperiode på under 1 år.

Baggrund

  • Virksomheden udstedte gavekort til specifikke behandlinger og til hele klinikkens sortiment.
  • Virksomheden krævede, at behandlingen skulle være udført inden for de 6 måneder, og det var ikke tilstrækkeligt med en tidsbestilling.
  • Virksomheden oplyste, at ejeren overvejede at lukke virksomheden inden for 1-2 år.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden udtalte, at en gyldighedsperiode på 1 år eller derover som udgangspunkt ikke er urimelig kort efter aftalelovens regler, hvorimod en gyldighedsperiode på under 1 år kræver, at der foreligger særlige omstændigheder.
  • Ved vurderingen af særlige omstændigheder lægger Forbrugerombudsmanden vægt på varens/tjenesteydelsens karakter, f.eks. om der er tale om et bestemt arrangement, sæsonarrangement, krav om tidsbestilling, få/mange pladser mv.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden fandt, at der i den konkrete sag ikke forelå særlige omstændigheder, som kunne begrunde en gyldighedsperiode på under 1 år for gavekort, hverken for gavekort udstedt til en specifik behandling eller til hele klinikkens varesortiment/tjenesteydelser.

Forbrugerombudsmanden orienterede endvidere virksomheden om lov om betalinger § 96, hvorefter indehavere af elektroniske gavekort kan kræve værdien på gavekortet udbetalt i gavekortets gyldighedsperiode og i op til 1 år efter gyldighedsperiodens udløb.

Lignende afgørelser