Command Palette

Search for a command to run...

Anstødelig markedsføring? Forbrugerombudsmandens vurdering af brug af fødsels- og begravelsesmotiver i reklamekampagne

Dato

3. maj 2004

Afgørelsestype

Etik og almene samfundshensyn

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

Et reklamebureau indrykkede annoncer i Jyllands-Posten for at promovere sig selv. Annoncerne indeholdt blandt andet et billede af en fødende kvinde, hvor kvindens hoved var skåret bort og erstattet med et hajagtigt gab. Derudover var der et billede fra en begravelsesscene.

Forbrugerklager

  • En forbruger klagede over brugen af billedet af den fødende kvinde, idet vedkommende fandt det respektløst og mente, at det udnyttede en fødesituation i markedsføringsøjemed.
  • En anden forbruger klagede over både billedet af den fødende kvinde og billedet fra begravelsesscenen, da vedkommende fandt dem krænkende og uegnede til reklamebrug.

Reklamebureauets svar

  • Reklamebureauet oplyste, at kampagnen var rettet mod professionelle reklamekøbere inden for livsstilsbrancherne og havde til formål at styrke bureauets profil.
  • Bureauet erkendte, at medievalget (Jyllands-Posten) var kontroversielt, da mange læsere ikke havde forudsætningerne for at afkode budskaberne.
  • Bureauet anførte, at det ikke havde været hensigten, at kampagnen skulle virke anstødelig, og at man fremover ville overveje medievalget nøje.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden udtalte, at brugen af billeder med motiver fra personlige stadier i et menneskes livsforløb næppe generelt er egnet til at blive brugt i en markedsføringskampagne, når det valgte medie henvender sig til hele befolkningen og ikke kun til den særlige målgruppe, som budskabet var beregnet for. Forbrugerombudsmanden fandt, at brugen af disse motiver i markedsføringsmæssig sammenhæng under de givne omstændigheder kunne virke anstødelige på mange almindelige læsere af Jyllands-Posten. Forbrugerombudsmanden henstillede derfor, at reklamebureauet i sin fremtidige markedsføring nøje overvejede indhold og midler i relation til medievalg, således at brug af budskaber mv., der vil kunne virke uetisk eller anstødelig på andre end målgruppen, ikke blev anvendt i almene medier.

Lignende afgørelser