Byggemarkedets brug af "Altid billigst"-slogan vurderet som vildledende
Dato
12. november 2012
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Et byggemarked havde i sine tilbudsaviser markedsført sig med sloganet ”Altid billigst”. En konkurrent klagede til Forbrugerombudsmanden, da de mente at være billigere på en række konkrete varer i samme uge.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden bad byggemarkedet om at dokumentere påstanden om at være "altid billigst".
- Byggemarkedet forklarede, at de overvågede konkurrenternes priser og havde en prisgaranti, der sikrede kunderne den billigste pris.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at udtrykket "altid billigst" er uforbeholdent og indikerer, at varen er billigst på købstidspunktet.
- Prisgarantien kunne ikke kompensere for vildledende markedsføring, da den billigste pris først opnås efterfølgende.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at byggemarkedets brug af udtrykket "altid billigst" var vildledende, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Begrundelsen var, at udtrykket gav forbrugerne det indtryk, at varerne var billigst på købstidspunktet, hvilket ikke var tilfældet, da den billigste pris kun kunne opnås gennem en prisgaranti efterfølgende. Da byggemarkedet havde stoppet brugen af udtrykket, valgte Forbrugerombudsmanden ikke at forfølge sagen yderligere, men præciserede, at udtryk som "altid billigst" kun må anvendes, hvis udsagnet er korrekt og dokumenterbart.
Lignende afgørelser