Markedsføring til erhvervsdrivende: Uanmodede telefonopkald vs. elektronisk post
Dato
17. juli 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En erhvervsdrivende planlagde at kontakte landets køreskoler telefonisk for at informere om en gratis onlinedatabase og indhente samtykke til at sende et elektronisk link.
Problemstilling
Den erhvervsdrivende ønskede at afklare, om planlagte markedsføringsaktiviteter var i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at:
- Forbrugeraftaleloven ikke forhindrer uanmodede telefonopkald til andre erhvervsdrivende.
- Markedsføringsloven forbud mod uanmodet fremsendelse af elektronisk post gælder også i erhvervsforhold.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslår, at selvom Forbrugeraftaleloven ikke forhindrer uanmodede telefonopkald til andre erhvervsdrivende, gælder Markedsføringsloven fortsat forbuddet mod uanmodet fremsendelse af elektronisk post med henblik på afsætning, også i erhvervsforhold. Dette betyder, at den erhvervsdrivende skal indhente samtykke, før der sendes elektronisk post til køreskolerne.
Lignende afgørelser