Sag om negativ aftalebinding ved automatisk tilvalg af forsikringsdækning
Dato
28. september 2005
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En udbyder af redningstjenester sendte et brev til sine abonnenter om en supplerende dækning mod en præmieforhøjelse på 48 kr. Abonnenterne kunne framelde sig dækningen, hvis de ikke ønskede den.
Forbrugerklager
- Forbrugerombudsmanden modtog klager over, at ændringen skete automatisk.
- Klagerne anførte, at informationen om frameldingsmuligheden var skjult i brevet.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at der kunne rejses tvivl om klarheden og tydeligheden i udbyderens brev.
- Negativ aftalebinding er som udgangspunkt i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1.
- Dog kan negativ aftalebinding accepteres, hvis der er hjemmel i aftaleforholdet, eller ændringerne er til forbrugernes fordel, og præmiestigningen er ubetydelig.
- Det er en forudsætning, at oplysninger om ændringer og frameldingsmulighed er klart og tydeligt fremhævet.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen, da udbyderen ændrede udformningen af sine breve til abonnenterne for at sikre klar og tydelig information om ændringer i abonnementet og muligheden for at fravælge den nye dækning. Dette skete efter at Forbrugerombudsmanden havde udtrykt tvivl om klarheden i de oprindelige breve.
Lignende afgørelser