Command Palette

Search for a command to run...

Sag om negativ aftalebinding ved automatisk tilvalg af forsikringsdækning

Dato

28. september 2005

Afgørelsestype

Abonnementer på andre produkterAftaleindgåelseÆndringer i aftaler

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En udbyder af redningstjenester sendte et brev til sine abonnenter om en supplerende dækning mod en præmieforhøjelse på 48 kr. Abonnenterne kunne framelde sig dækningen, hvis de ikke ønskede den.

Forbrugerklager

  • Forbrugerombudsmanden modtog klager over, at ændringen skete automatisk.
  • Klagerne anførte, at informationen om frameldingsmuligheden var skjult i brevet.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at der kunne rejses tvivl om klarheden og tydeligheden i udbyderens brev.
  • Negativ aftalebinding er som udgangspunkt i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1.
  • Dog kan negativ aftalebinding accepteres, hvis der er hjemmel i aftaleforholdet, eller ændringerne er til forbrugernes fordel, og præmiestigningen er ubetydelig.
  • Det er en forudsætning, at oplysninger om ændringer og frameldingsmulighed er klart og tydeligt fremhævet.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen, da udbyderen ændrede udformningen af sine breve til abonnenterne for at sikre klar og tydelig information om ændringer i abonnementet og muligheden for at fravælge den nye dækning. Dette skete efter at Forbrugerombudsmanden havde udtrykt tvivl om klarheden i de oprindelige breve.

Lignende afgørelser