Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse vedrørende afvisning af dækning for vandskade forårsaget af rotter under husforsikring

Dato

3. juli 2018

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Bygning

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

LB Forsikring

Dokument

Sagen drejer sig om en vandskade på klagerens hus forårsaget af rotter, der havde gnavet hul i undertaget. Klageren anmeldte skaden til LB Forsikring A/S og ønskede dækning under sin husforsikring. Selskabet afviste dækning, da klageren ikke havde tilvalgsdækningen HusPlus, som dækker skader forårsaget af skadedyr.

Klagerens påstande:

  • Klageren mente, at han i et brev fra selskabet fra november 2012 var blevet stillet i udsigt, at hans forsikring automatisk ville blive udvidet med HusPlus-dækningen, hvis han betalte den fremsendte opkrævning.
  • Klageren anførte desuden, at en sagsbehandler i en telefonsamtale havde spurgt, om han var villig til at betale for HusPlus-dækningen med tilbagevirkende kraft, hvilket han accepterede.

Selskabets argumenter:

  • Selskabet anførte, at HusPlus-dækningen er en tilvalgsdækning, som klageren aktivt skulle have tilvalgt og betalt en merpræmie for.
  • Selskabet henviste til brevet fra november 2012, hvor det fremgik, at HusPlus-dækningen var en mulighed for at få dækning ved bl.a. indtrængende nedbør og opstigende grundvand, og at det kostede ekstra at tilvælge denne dækning.
  • Selskabet afviste, at klageren var blevet stillet i udsigt, at han kunne tegne dækningen med tilbagevirkende kraft.
  • Selskabet fremviste et forsikringsoverblik fra september 2016, hvor de anbefalede klageren at udvide sin husforsikring med HusPlus-dækningen.

Ankenævnet for Forsikring giver ikke klageren medhold i sagen om forsikringsdækning for vandskade.

Begrundelse for afgørelsen:

  • Nævnet finder, at selskabets brev fra november 2012 ikke gav klageren en berettiget forventning om automatisk at være omfattet af HusPlus-dækningen.
  • Brevet angiver separate priser for husforsikringen og tilvalget af HusPlus-dækningen.
  • Klageren har ikke fremlagt oplysninger om efterfølgende præmiebetalinger, der kunne indikere, at han er blevet opkrævet et beløb svarende til inkludering af HusPlus-dækningen.
  • Selskabet sendte i september 2016 et brev til klageren, hvori de anbefalede at udvide forsikringen med HusPlus-dækningen, hvilket indikerer, at klageren burde have været klar over, at han ikke havde denne dækning.
  • Klageren har ikke bevist, at han i en telefonsamtale i 2017 fik et bindende løfte om dækning mod betaling af HusPlus-dækningen med tilbagevirkende kraft.

Lignende afgørelser