Forbrugerombudsmanden kritiserer forbrugslånsvirksomhed for mangelfuld kreditværdighedsvurdering baseret på utilstrækkelige oplysninger om faste udgifter
Dato
10. september 2019
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden undersøgte en forbrugslånsvirksomheds kreditvurderingsprocedurer.
Sagens baggrund
- Virksomheden anvendte et standardbeløb for låneansøgernes faste månedlige udgifter (husleje, el, vand, varme mv.) ved kreditvurderingen.
- Hvis ansøgeren oplyste et højere beløb, blev dette lagt til grund.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden ikke foretog en tilstrækkelig kreditværdighedsvurdering.
- Minimumsbeløbet for faste udgifter var lavere end det gennemsnitlige udgiftsniveau ifølge Danmarks Statistikbank.
- Virksomheden indhentede ikke tilstrækkelig dokumentation for udgifterne, når de oplyste beløb virkede utroværdige.
- Virksomheden gav tilsagn om at ændre praksis og indhente fyldestgørende oplysninger om faste udgifter.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden havde overtrådt Kreditaftaleloven § 7 c, stk. 1, og dermed god markedsføringsskik, da virksomheden ikke foretog en tilstrækkelig kreditværdighedsvurdering af låneansøgerne. Virksomheden anvendte et minimumsbeløb for forbrugernes faste udgifter, som var lavere end det gennemsnitlige udgiftsniveau for bolig, transport og it ifølge Danmarks Statistikbank, og indhentede ikke tilstrækkelig dokumentation for forbrugernes faste udgifter, når de oplyste udgifter forekom utroværdige. Den 10. september 2019 gav virksomheden tilsagn om fremover at indhente fyldestgørende oplysninger om låneansøgernes faste løbende udgifter og tilstrækkelig dokumentation herfor.
Lignende afgørelser