Virksomhedspraksis ved lagersalg: Nægtelse af bon og vildledning om reklamationsret
Dato
1. august 2008
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage til Forbrugerombudsmanden over en virksomheds praksis i forbindelse med et lagersalg.
Sagens omstændigheder
- En forbruger klagede over at være blevet nægtet en bon ved køb af tøj på et lagersalg.
- Forbrugeren fik desuden oplyst, at der ikke var reklamationsret på varer købt på lagersalget.
Forbrugerombudsmandens involvering
- Forbrugerombudsmanden kontaktede virksomheden og påpegede, at det er i strid med god markedsføringsskik at nægte kunder en bon og at give et urigtigt indtryk af manglende reklamationsret.
- Virksomheden oplyste efterfølgende, at de ville ændre deres praksis og udlevere boner samt behandle reklamationer.
- Forbrugerombudsmanden præciserede, at der som udgangspunkt er reklamationsret på 2. sorteringsvarer, medmindre specifikke fejl er tydeligt angivet.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslog, at det er i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1, at nægte kunder en bon ved køb på et lagersalg og at give et urigtigt indtryk af, at der ikke er reklamationsret på varer købt på et lagersalg. Efter henvendelsen fra Forbrugerombudsmanden erklærede virksomheden, at de fremover ville udlevere boner på forespørgsel og ikke afvise reklamationer på varer købt på lagersalg. Forbrugerombudsmanden præciserede desuden, at man som udgangspunkt ikke kan afvise reklamationer på 2. sorteringsvarer, men at man ved tydelig skiltning og notering på bonen kan specificere, hvilke fejl der ikke dækkes af reklamationsretten.
Lignende afgørelser