Utydelige forretningsbetingelser vedrørende opsigelsesgebyr hos energiselskab
Dato
23. juni 2010
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler et energiselskabs forretningsbetingelser, som en forbruger henvendte sig til Forbrugerombudsmanden omkring. Forbrugeren var i tvivl om, hvorvidt betingelserne var klare nok omkring opkrævning af opsigelsesgebyr.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på, at energiselskabets forretningsbetingelser kunne være uklare for forbrugerne.
- Det var uklart, hvornår forbrugerne skulle betale et opsigelsesgebyr.
Relevant lovgivning
- Ifølge Forbrugeraftaleloven § 25 og Forbrugeraftaleloven § 26 kan forbrugere frit opsige aftaler om løbende levering med en måneds varsel efter 5 måneder uden gebyr.
- Energiselskabet kan som udgangspunkt opkræve et gebyr, hvis forbrugeren opsiger aftalen med kortere varsel, såfremt dette er aftalt.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at energiselskabets forretningsbetingelser kunne give anledning til tvivl hos forbrugerne.
- Forbrugerombudsmanden henstillede derfor til, at energiselskabet justerede sine forretningsbetingelser, således at det tydeligt fremgik, at forbrugerne alene blev opkrævet et opsigelsesgebyr, hvis de ønskede at opsige aftalen tidligere end seks måneder efter aftalens indgåelse.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden henstillede, at energiselskabet justerede sine forretningsbetingelser for at sikre, at det tydeligt fremgår, at et opsigelsesgebyr kun opkræves, hvis forbrugeren opsiger aftalen inden for de første seks måneder. Energiselskabet efterkom denne henstilling.
Lignende afgørelser