Markedsføring af opgavebesvarelser til elever i strid med god markedsføringsskik
Dato
19. december 2018
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på tre Facebook-sider, hvor der blev reklameret med opgavebesvarelser til elever i folkeskolen og på gymnasiale uddannelser mod betaling. Disse opgaver omfattede eksamensopgaver, SRP og SSO, og blev tilbudt til forskellige karakterer og priser, hvorefter eleverne kunne aflevere opgaverne i eget navn.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføringen og salget af disse opgavebesvarelser var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1, da det er uetisk og krænker almene samfundshensyn.
Forløb
Forbrugerombudsmanden kontaktede virksomhederne bag Facebook-siderne og anmodede dem om at stoppe udbuddet af opgavebesvarelser, idet der blev henvist til en tidligere dom fra Sø- og Handelsretten i en lignende sag. Da virksomhederne ikke efterkom anmodningen, kontaktede Forbrugerombudsmanden Facebook, som herefter lukkede siderne.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføring og salg af opgavebesvarelser til elever i folkeskolen og på gymnasiale uddannelser er i strid med god markedsføringsskik, da det er uetisk og krænker almene samfundshensyn. Da virksomhederne bag de tre Facebook-sider ikke rettede deres markedsføring efter Forbrugerombudsmandens henvendelse, kontaktede Forbrugerombudsmanden Facebook, hvilket resulterede i, at Facebook lukkede siderne.
Lignende afgørelser