Forbrugerombudsmanden kritiserer vildledende brug af "prisgaranti" der ikke stiller forbrugeren bedre end loven
Dato
4. juli 2014
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden har behandlet en sag vedrørende en virksomheds brug af en ”prisgaranti”.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden tilbød en ”prisgaranti”, der gav kunderne et gavekort til virksomheden, hvis prisen på et købt produkt blev nedsat permanent inden for en måned efter købet.
- Forbrugerombudsmandens vurdering var, at denne ”prisgaranti” ikke var omfattet af retningslinjerne om prismarkedsføring, da den kun vedrørte virksomhedens egne prisnedsættelser.
- Garantien var betinget af en permanent prisnedsættelse, hvilket gjorde det vanskeligt for forbrugerne at konstatere, om en prisnedsættelse var permanent eller midlertidig. Derudover gav garantien kun ret til et gavekort og ikke kontant udbetaling.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at den fremsendte ”prisgaranti” reelt ikke stillede forbrugeren væsentligt bedre end efter lovgivningen, jf. Markedsføringsloven § 12, stk. 1, og at den erhvervsdrivende derfor ikke var berettiget til at benytte ordet ”garanti”, ”prisgaranti” eller lignede betegnelser i vilkåret for refusion af prisdifferencen.
Lignende afgørelser