Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden: Gyldighedsperiode på 6 måneder for refundering af ubrugte klippekort er urimelig

Dato

17. juli 2014

Afgørelsestype

Aftaleindgåelse

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Et trafikselskab anmodede Forbrugerombudsmanden om en vurdering af en planlagt udfasning af deres 10-turskort i 2013. Selskabet påtænkte at varsle salgsstoppet 3-5 måneder før udfasningen. På bagsiden af de eksisterende 10-turskort var trykt: ”Kortets gyldighed kan annulleres ved opslag med 6 måneders varsel”.

Forbrugerombudsmandens vurdering

Forbrugerombudsmanden vurderede, at:

  • Ved køb af et klippekort etableres en fordring på naturalopfyldelse (transportydelsen).
  • Forbrugeren køber X antal transportydelser mod betaling.
  • Ved købet indgås en bindende aftale mellem to parter, jf. Aftaleloven § 1, hvor trafikselskabet ikke ensidigt kan frigøre sig fra pligten til at levere transportydelsen, uden at misligholde aftalen.
  • Den almindelige forældelsesfrist for fordringer på naturalopfyldelse er tre år ifølge Forældelsesloven § 3.
  • Udgangspunktet er, at forældelsesfristen ikke kan fraviges ved forudgående aftale til skade for forbrugeren, jf. Forældelsesloven § 26, stk. 2.
  • En kortere forældelsesfrist kan aftales, hvis der er udstedt et dokument for fordringen, jf. Forældelsesloven § 26, stk. 4. Dette gælder fx gavekort og tilgodebeviser, og klippekort er omfattet af denne undtagelse.
  • En kortere forældelse end tre år efter Forældelsesloven § 26, stk. 4 forudsætter, at dette er aftalt på forhånd og anses for et rimeligt kontraktvilkår.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden udtalte, at trafikselskabet ikke kunne fastsætte en gyldighedsperiode på 6 måneder for refundering af ubrugte 10-turs klippekort i forbindelse med en udfasning. Dette var i strid med de almindelige aftaleretlige regler, da selskabet ensidigt fastsatte et ugyldighedstidspunkt for en købt ydelse. Hvis selskabet fremadrettet ønsker at benytte undtagelsen i Forældelsesloven § 26, stk. 4, skal fristen fremgå tydeligt af selskabets vilkår og være mindst et år for at være et rimeligt kontraktvilkår.

For så vidt angår de indtil nu købte 10-turskort, skal trafikselskabet give kunderne mulighed for i 3 år fra købsdatoen enten at få rejsekvitteringer svarende til antallet af klip, eller få refunderet ubenyttede klip til købsprisen, eventuelt mod et rimeligt ekspeditionsgebyr.

Lignende afgørelser