Energiselskab idømt bøde for uanmodede telefoniske henvendelser trods påstået samtykke
Dato
19. marts 2020
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Energiselskabet foretog telefoniske henvendelser til forbrugere under to forskellige omstændigheder:
Opkald baseret på påstået samtykke
- Energiselskabet ringede til forbrugere, som de mente havde givet samtykke under tidligere samtaler med kundeservice.
- Forbrugerne bestred at have givet samtykke.
- Energiselskabet kunne ikke dokumentere samtykkerne.
Opkald baseret på købte leadoplysninger
- Energiselskabet købte oplysninger om, at forbrugere angiveligt havde givet samtykke til telefoniske henvendelser ved deltagelse i online konkurrencer.
- Forbrugerne bestred at have givet gyldigt samtykke.
- Energiselskabet kunne ikke dokumentere, at forbrugerne havde deltaget i konkurrencerne og givet et gyldigt samtykke.
Ifølge Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1 er det ulovligt for energiselskaber at rette telefonisk henvendelse til en forbruger med henblik på at indgå en aftale, medmindre forbrugeren har givet sit forudgående samtykke.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden politianmeldte energiselskabet for at have foretaget uanmodede telefoniske henvendelser til 19 forbrugere. Energiselskabet blev idømt en bøde på 175.000 kr. for de ulovlige opkald. Leadvirksomheden, der primært havde leveret de urigtige oplysninger, var gået konkurs og blev derfor ikke politianmeldt.
Lignende afgørelser