Command Palette

Search for a command to run...

Virksomheds salg af julekugler med afbildninger af Kongehuset uden samtykke

Dato

20. november 2024

Afgørelsestype

God skik

Fuld sag

Sagen omhandler en virksomheds markedsføring og salg af julekugler med afbildninger af medlemmer af Kongehuset uden deres samtykke.

Sagens omstændigheder

  • Virksomheden markedsførte og solgte julekugler med afbildninger af kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe på Facebook og Instagram.
  • Kongehuset gjorde Forbrugerombudsmanden opmærksom på forholdet.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at salget og markedsføringen var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1, da virksomheden ikke havde tilladelse til at afbilde medlemmerne af Kongehuset.
  • Forbrugerombudsmanden lagde vægt på erhvervslivets egne regler for god skik, herunder artikel 14 og 15 i ICC's kodeks for Reklame og Markedskommunikation, som omhandler afbildning af personer uden tilladelse og uretmæssig brug af andres navne og varemærker.

Virksomhedens handling

  • Virksomheden ophørte med salg og markedsføring af julekuglerne efter Forbrugerombudsmandens henvendelse.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at salget og markedsføringen af julekuglerne var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Kort efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ophørte virksomheden med salg og markedsføring af julekuglerne, hvorfor Forbrugerombudsmanden ikke foretog sig yderligere i sagen.

Lignende afgørelser