Virksomheds salg af julekugler med afbildninger af Kongehuset uden samtykke
Sagen omhandler en virksomheds markedsføring og salg af julekugler med afbildninger af medlemmer af Kongehuset uden deres samtykke.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden markedsførte og solgte julekugler med afbildninger af kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe på Facebook og Instagram.
- Kongehuset gjorde Forbrugerombudsmanden opmærksom på forholdet.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at salget og markedsføringen var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1, da virksomheden ikke havde tilladelse til at afbilde medlemmerne af Kongehuset.
- Forbrugerombudsmanden lagde vægt på erhvervslivets egne regler for god skik, herunder artikel 14 og 15 i ICC's kodeks for Reklame og Markedskommunikation, som omhandler afbildning af personer uden tilladelse og uretmæssig brug af andres navne og varemærker.
Virksomhedens handling
- Virksomheden ophørte med salg og markedsføring af julekuglerne efter Forbrugerombudsmandens henvendelse.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at salget og markedsføringen af julekuglerne var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Kort efter Forbrugerombudsmandens henvendelse ophørte virksomheden med salg og markedsføring af julekuglerne, hvorfor Forbrugerombudsmanden ikke foretog sig yderligere i sagen.
Lignende afgørelser